Portuguese Language and Linguistic Education

Reflections for a Plurilingual Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.47776

Keywords:

Plurilingualism, Portuguese Language Teaching, Linguistic Education

Abstract

This article discusses theoretical and methodological foundations for teaching Portuguese from a plurilingual perspective in Brazil, with a view to effective linguistic education (Freire, [1968] 2019; De Mauro, 2018). To this end, relevant historical questions about the constitution of Portuguese language teaching are revisited and the theoretical bases that guide Portuguese language teaching today are analyzed (Mendonça, 2006; 2019; Geraldi, 2020; Gomes; Souza, 2015; 2017; 2020) and current official documents (Brasil, 2017; 2018). Theoretical and methodological assumptions for a Didactics of Plurilingualism are then defended, linked to a strand for teaching and learning languages ​​with a pluricentric vision (Andrade et al., 2012; 2013, among others). From this reflection, paths for Plurilingual Education in Brazilian schools are considered, also delimiting the importance of Plurilingual and Pluricultural Competence, so necessary for learners. Finally, the results show that the reality of plurilingualism is not present in the official discourse on education in Brazil and, therefore, a change is necessary, in the sense of language classes being open to the social, linguistic and cultural reality, coherent with the Brazilian reality, thus providing a critical and democratic Linguistic Education.

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Author Biographies

  • Sweder Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

    Doutor em Letras pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). É professor adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa), onde atua como diretor da Faculdade de Estudos da Linguagem, coordenador do curso de Licenciatura em Letras – Português, docente permanente na Área de Linguagem e Sociedade, na Linha de Pesquisa Linguagem, Discurso e Sociedade, do Programa de Pós-Graduação em Letras. Também atua como docente colaborador na Área de Estudos Linguísticos, na Linha de Pesquisa Linguagens, Culturas e Identidades: ensino e aprendizagem, do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e pesquisador do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores da Universidade de Aveiro.

  • Andréia Rutiquewiski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

    Doutora em Letras pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), mestra em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e graduada em Letras – Português/Inglês pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de União da Vitória. Realizou pós-doutorado na Universidade do Salento. É professora adjunto da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - campus Curitiba.

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Published

30-04-2025