TRANSITIVITY IN DEFINITIONS OF SCHOOL DICTIONARIES

ANALYSIS OF PROCESS TYPES IN ENTRIES ABOUT MALE HOMOSEXUALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.30929

Keywords:

Types of Process, Entry, Homosexualities

Abstract

Our objective in this research was to investigate the transitivity patterns found in the entries related to male homosexuals in type 3 school dictionaries. We composed a corpus that contains 40 occurrences of 11 entries extracted from five dictionaries: Bechara (2011), Ferreira (2011), Geiger (2011), Ramos (2011) and Saraiva & Oliveira (2010). The selected definitions were analyzed according to the types of Processes of Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014). The data have the following general distribution: 45 (78.9%) relational Processes, 6 (10.5%) behavioral Processes, 5 (8.8%) mental Processes and 1 (1.8%) material Process. This distribution may be an influence of the genre on the lexicogramatical choices of the authors. However, the choices of Participants illustrate prejudices, social pressures, and struggles for the dignity of LGBTQ+ people.

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Author Biographies

Hugo Santos, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (UFC); mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); graduado em Letras - Português/Literatura pela UECE e especialista em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). É professor da rede pública de ensino da Prefeitura Municipal de Fortaleza.

Antônio Pontes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP); mestre em Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); licenciado em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). É professor no curso de Letras, no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Mestrado Profissionalizante em Letras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Pedro Praxedes Filho, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor em Letras - Inglês e Literatura Correspondente pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com estágio pós-doutoral na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); mestre em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); graduado em Letras - Português/Inglês e Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e especialista em Ensino de Línguas Estrangeiras-Inglês pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). É professor associado da UECE.

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Published

14-10-2020