TRANSITIVITY IN DEFINITIONS OF SCHOOL DICTIONARIES
ANALYSIS OF PROCESS TYPES IN ENTRIES ABOUT MALE HOMOSEXUALS
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.30929Keywords:
Types of Process, Entry, HomosexualitiesAbstract
Our objective in this research was to investigate the transitivity patterns found in the entries related to male homosexuals in type 3 school dictionaries. We composed a corpus that contains 40 occurrences of 11 entries extracted from five dictionaries: Bechara (2011), Ferreira (2011), Geiger (2011), Ramos (2011) and Saraiva & Oliveira (2010). The selected definitions were analyzed according to the types of Processes of Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014). The data have the following general distribution: 45 (78.9%) relational Processes, 6 (10.5%) behavioral Processes, 5 (8.8%) mental Processes and 1 (1.8%) material Process. This distribution may be an influence of the genre on the lexicogramatical choices of the authors. However, the choices of Participants illustrate prejudices, social pressures, and struggles for the dignity of LGBTQ+ people.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. Nordestino: a invenção do “falo” – uma história do gênero. 2. ed. São Paulo: Entremeios, 2013.
BECHARA, E. C. (Org.). Dicionário escolar da Academia Brasileira de Letras. 3. ed. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 2011.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminino e subversão da identidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
CARVALHO, C. A. Jornalismo, homofobia e relações de gênero. Curitiba: Appris, 2012.
CHAVES, C. R. D. Le Robert micro: desvelando ideologia(s) em torno do gênero verbete. 2011. 161 f. Dissertação (mestrado acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2011.
DIONÍSIO, A. P. Verbetes: um gênero além do dicionário. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010, p. 135-148.
FERREIRA, A. B. H. Aurélio Júnior: dicionário escolar da língua portuguesa. 2. ed. Curitiba: Positivo, 2011.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.
GEIGER, P. (org.). Caldas Aulete: minidicionário contemporâneo da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s introduction to functional grammar. 4. ed. Londres/Nova York: Routledge, 2014.
LIPSON, M.. Exploring Functional Grammar. [Bologna: s.n.], [2004]. Coursebook.
MATTHIESSEN, C. M. I. M.; TERUYA, K.; LAM, M. Key terms in Systemic Functional Linguistics. Londres: Continuum, 2010.
PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.
PONTES, A. L.; SANTOS, H. L. G. A representação do homem e da mulher no Dicionário de Usos do português do Brasil. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 27, n. 2, p. 123-140, dez. 2014. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/84308>. Acesso em: jun. 2020.
PRAXEDES FILHO, P. H. L. Sobre a abrangência da Linguística sistêmico-funcional. In: ARAÚJO, J. C.; BIASI-RODRIGUES, B.; DIEB, M. (Orgs.). Seminários linguísticos: discurso, análise linguística, ensino e pesquisa. Mossoró: Edições UERN, 2010. p. 305-325.
RAMOS, R. A. (ed. resp.). Dicionário didático de língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: SM, 2011.
SANTOS, H. L. G. Verbetes lexicográficos e Processos: uma abordagem metalexicográfica e sistêmico-funcional de dicionários escolares. 2016. 126 f. Dissertação (mestrado acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. Fortaleza, 2016. Disponível em: <http://www.uece.br/posla/dmdocuments/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Hugo%20Leonardo_.pdf>. Acesso em: jun. 2020.
SANTOS, H. L. G.; PONTES, A. L.; PRAXEDES FILHO, P. H. L. Marcas de uso e redes medioestruturais de verbetessobre homossexual masculino em dicionários escolares. Domínios de ling@gem, v. 12, n. 4, p. 2384-2410, 2019. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41313>. Acesso em: jun. 2020.
SARAIVA, K. S. A.; OLIVEIRA, R. C. G. Saraiva jovem: dicionário da língua portuguesa ilustrado. São Paulo: Saraiva, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.