ORALITY AND TEACHING
AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.31151Keywords:
Portuguese teaching, Orality, TextbookAbstract
Regarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones.
Downloads
References
ÁVILA, E. NASCIMENTO, G. GOIS, S. Ensino de oralidade: revisitando documentos oficiais e conversando com professores. In: GOIS, S.; LEAL, T. F. (Orgs.). A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 37-56.
BATISTA, A. A. G. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In: ROJO, R.; BATISTA, A. (Orgs.). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p.25-67.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2018.
CAVALCANTE, M. C. B.; MELO, C. T. V. Oralidade no ensino médio: em busca de uma prática. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 181-198.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, B. DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 125-155.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; PIETRO, J. F. Relato da elaboração de uma sequência: o debate público. In: SCHNEUWLY, B. DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 213-239.
LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. P.; LIMA, J. M. A oralidade como objeto de ensino na escola: o que sugerem os livros didáticos. In: GOIS, S.; LEAL, T. F. (Orgs.). A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 13-35.
LIMA, A.; BESERRA, N. Sala de aula: também espaço da fala. In: GOIS, S.; LEAL, T. F. (Orgs.). A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 57-72.
LUNA, E. Á. A. Didática da oralidade na formação inicial do professor de português: um olhar sobre documentos curriculares, discursos docentes e discentes de instituições de ensino superior. 2016. 292 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
MARCUSCHI, L. A. Concepção de língua falada nos manuais de Português de 1º e 2º graus: uma visão crítica. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 30, p. 39-79, jul./dez. 1997.
MARCUSCHI, L. A. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: DIONÍSIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001a. p. 19-34.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001b.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARCUSCHI, L. A.; DIONÍSIO, A, P. (Orgs.). Fala e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
OLIVEIRA, T. A. et al. Tecendo linguagens. 4. ed. São Paulo: IBEP, 2015.
RODRIGUES, S. G. C.; LUNA, E. Á. A. O ensino da oralidade no contexto do ensino fundamental. In: RODRIGUES, S. G. C.; LUNA, E. Á. A.; COSTA-MACIEL, D. A. G. Oralidade & leitura: olhares plurais sobre Linguagem e Educação. Recife: Editora UFPE, 2016. p. 49-74.
SILVA, E. C. L.; LUNA, E. Á. A. Oralidade no livro didático: os primeiros passos de um longo caminho. Revista Encontros de Vista, Recife, v. 1, n. 14, p. 29-44, jul./dez. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.