LEVELS OF SEMANTIC-SYNTACTIC LINKAGE OF CHEGA AÍ IN BRAZILIAN PORTUGUESE

AN ANALYSIS CENTERED ON CONTEXTS OF USE

Authors

  • Mariangela Rios de Oliveira Universidade Federal Fluminense (UFF); Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) http://orcid.org/0000-0002-1474-281X
  • Monique Fonseca Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.31213

Keywords:

Context of use, Functionalism, Expression chega aí, Linguistic change

Abstract

In this article, we survey, classify and analyze the levels of semantic-syntactic linkage of chega aí in contemporary Portuguese, based on Usage-based Language, in the terms of Rosário and Oliveira (2016) and Cezario and Furtado da Cunha (2013). We investigate the impact of contextual properties that contribute to the gradient of these uses, in terms of Bybee (2010). Based on Diewald and Smirnova (2012), we identified four contextual stages of instantiation of chega aí: the typical ones, corresponding to the prototypical verbal predicate; the atypical ones, with the occurrence of polysemy and inference; critics, in which there are multiple ambiguities, including structural ones; the isolated ones, in which an inviting function is found, at the pragmatic level of the language.

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Author Biographies

Mariangela Rios de Oliveira, Universidade Federal Fluminense (UFF); Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora e mestra em Letras (Letras Vernáculas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pós-doutorado na Universidade Aberta de Lisboa; graduada em Letras – Português e Literaturas pela UFRJ. É professora titular de Língua Portuguesa e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal Fluminense (UFF) e professora visitante do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atual Cientista do Nosso Estado pela Faperj.

Monique Fonseca, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal Fluminense (UFF); mestra em Estudos de Linguagem pela mesma instituição; graduada em Letras - Português/Espanhol pela UFF. É tutora de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira no pré-vestibular social Cederj. Integra o quadro de magistério efetivo dos municípios de Araruama e Maricá na Região dos Lagos.

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Published

14-10-2020