THE PERFORMANCE OF THE TEXTUAL METAFUNCTION IN THE “DETACHED” APPOSITIVE RELATIVE CLAUSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.31393

Keywords:

“Detached” appositive relative clause, FSG, Thematic structure, Informational structure

Abstract

Based on the Functional-Systemic Grammar of Halliday and Matthiessen (2014), this article aims the analysis of the performance of the textual metafunction (Message axis) – thematic structure and informational structure – on the "detached" appositive relative clauses. We selected 500 written data from the Corpus of the Portuguese platform, an online corpus of lusophone texts collected between 2015 and 2016 and we used the GoldVarb X tool (SANKOFF; TAGLIAMONTE, 2005) to analyze the frequencies. The results showed that the observed clause is adjacent to the reference in 92.8% of the cases, constructed categorically by a textual theme and topical theme, besides having a Theme-Rhema structure, characteristics inherited from the non-"detached" clause. We also observed that the clause is structured 100% as unmarked for the information status (Given-New) and, in 70.6% of the cases, we observed a preference of the user for the low degree of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karen Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora e mestra em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa pela AVM Educacional; graduada em Letras - Português/Francês pela UFRJ.

References

CHAFE, W. L. The deployment of consciousness in the production of a narrative. In: CHAFE, W. L. (Org.). The pears stories: cognitive, cultural and linguistic aspects of narrative production. New Jersey: Ablex Publishing Co., 1980. p. 9-50.

CUNHA, M. A.; SOUZA, M. M. Transitividade e seus contextos de uso. v. 2. São Paulo: Cortez, 2011.

DAHLET, V. As (man)obras da pontuação: usos e significações. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.

DAVIES, M. Web/Dialetos. In: Corpus do Português (2016). Provo: Brigham Young University, 2016. Disponível em: https://www.corpusdoportugues.org/xp.asp. Acessado em 10 dez. 2018.

DECAT, M. B. N. Estruturas Desgarradas em Língua Portuguesa. Campinas: Pontes Editores, 2011.

DECAT, M. B. N. Orações relativas apositivas ‘desgarradas’ no português em uso. In: BISPO, E. B.; OLIVEIRA, M. R. (Orgs.). Orações relativas no português brasileiro: diferentes perspectivas. Niterói: Editora da UFF, 2014. p.157-189.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. C. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. 1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2014.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 4. ed. Londres-Nova York: Routledge, 2014 [1985].

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

SANKOFF, D.; TAGLIAMONTE, S.; SMITH, E. Goldvarb X: A variable rule application for Macintosh and Windows. Department of Linguistics: University of Toronto, 2005.

SOUZA, K. P. F. “Exposição de moveis | A qual se fechará brevemente”: Estudo de cláusulas relativas apositivas “desgarradas” em textos jornalísticos. 2016. 191 f. Dissertação. (Mestrado em Letras Vernáculas) – Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

SOUZA, K. P. F. Desgarramento de cláusulas relativas apositivas: comparação de três sincronias do PB. In: RODRIGUES, V. V. (Org.). Desgarramento de cláusulas em português: usos e descrição. São Paulo: Blucher, 2019. p. 39-60.

SOUZA, K. P. F. A influência da interpessoalidade nas cláusulas relativas apositivas “desgarradas” segundo a gramática sistêmico-funcional. 2020. 256 f. Tese. (Doutorado em Letras Vernáculas) – Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

SOUZA, K. P. F.; RODRIGUES, V. V. Adjetivas explicativas e o “desgarramento” em sala de aula. In: RODRIGUES, V. V. (Org.). Pesquisas em sintaxe e sua aplicação em sala de aula. Rio de Janeiro: Editorarte, 2018. p. 122-138.

SOUZA, K. P. F.; SILVESTRE, R. C. P. E. “Desgarramento” de cláusulas hipotáticas. In: COELHO, F. A. C.; SILVA, J. E. N.; CONFORTE, A. N. (Orgs.). Descrição e ensino de língua portuguesa: temas contemporâneos. Série Língua Portuguesa e Ensino. 1ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2018, v. 6. p. 385-497.

PRINCE, E. F. Toward a taxonomy of given-new information. In: COLE, P. (ed.). Radical Pragmatics. New York: Academic Press, 1981. p. 223-255.

Published

14-10-2020