THE EMERGENCE OF THE MICROCONSTRUCTION CONSIDERANDO QUE ON THE NETWORK OF THE CONDITIONAL CONNECTIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.31935

Keywords:

Constructional change, Constructionalization, Conditional constructions, Conditional connectives

Abstract

In the 19th and 20th centuries, we found the microconstruction “considerando que” as a conditional connective. Our hypothesis is that “considerando que” went through a process similar to the connective “supondo que”, since both start from the category of cognitive verbs and later, start to integrate one of the subschemas of the conditional connective network, the subschema [V_que], with new forms and a new function (the conditional). Thus, we believe this is a case of constructionalization. The main objective is to present the micro-steps of construction changes and the constructionalization of the conditional connective “considerando que” (verb + “que”). Due to it, we followed after Traugott and Trousdale’s (2013) theory of linguistic change. We also used Dancygier (1998) and Dancygier and Sweetser (2005) to check the parameters of conditionality, and Oliveira's constructional studies (2019a; 2019b) about this category. In total, 11 occurrences were found, in the 19th and 20th centuries, in Corpus do Português, in which “considerando que” works as a conditional connective.

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Author Biographies

Duílio Fabbri Júnior, Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)

Doutor em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com estágio sanduíche na Université de Toulouse II; mestre em Comunicação e Mercado pela Faculdade Cásper Líbero (FCL); graduado em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). É professor no Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL).

Camila Clemente, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

Doutoranda em Estudos Linguísticos na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar); mestra em Letras pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS); licenciada em Letras – Português/Inglês pela mesma instituição.

References

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Published

30-12-2020