INITIAL EFL TEACHER EDUCATION
LINGUISTIC EDUCATION, TECHNOLOGIES AND (DE)CONTEXTUALIZED PRACTICES
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.31938Keywords:
Initial teacher education, Digital technologies, Critical education, EFLAbstract
In a global context that is increasingly marked by technological resources, we have been witnessing the complexities and challenges of education and foreign language teacher education. The aim of this paper is to discuss future English teachers’ perspectives about the use of digital technologies to teach and learn languages. It is a qualitative and interpretative study, and it focuses on data gathered through the development of a Master’s thesis. It seeks to reflect on the relationships between critical English teacher education and the use of digital technologies so that it is possible to discuss (de)contextualized practices. Thus, theoretical support is found in discussions about foreign language linguistic education (FERRAZ; KAWACHI-FURLAN, 2018; SOUZA, 2018; DUBOC, 2014; MENEZES DE SOUZA, 2011; MONTE MÓR, 2009), as well as in the comprehension of digital technologies and educational practices (VETROMILLE-CASTRO, 2019; SELWYN, 2017; MATTOS, 2011), among others. Results point to the importance of focusing on critical teacher education in order to consider the use of technology in teaching and learning foreign languages in a critical and questioning way, seeking to go beyond techniques of how to use technological resources.
Downloads
References
CASOTTI, J. B. C.; FINARDI, K. R. Abordagens inclusivas no ensino de línguas: desafios para a formação docente. Revista (Con)textos Linguísticos, v. 10, n. 15, p. 63-76, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/13496/10791. Acesso em: 05 maio 2019.
CASTRO, A. L. S. Affordances da Abordagem Híbrida no Ensino-Aprendizagem de Inglês e na Formação de Professores. 2019. 165 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
DARDER, A. Reinventing Paulo Freire - A Pedagogy of Love. 2. ed. New York: Routledge, 2017.
DUBOC, A. P. M. Ensino e avaliação de línguas estrangeiras: tendências em curso. In: MULIK, Katia B.; RETORTA, Miriam S. (Orgs.). Avaliação no ensino aprendizado de línguas estrangeiras: diálogos, pesquisas e reflexões. Campinas: Pontes, 2014. p. 21-47.
DUDENEY, G.; HOCKLY, N. PEGRUM, M. Letramentos Digitais. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
EL KADRI, M. S.; ROCHA, C. H. Dimensões ideológicas nos discursos sobre tecnologias educacionais de professores em formação. In: ROCHA, C. H.; EL KADRI, M. S.; WINDLE, J. A. (Orgs.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 33-47.
FADINI, K. A. Formação Inicial de Professores de Inglês do e para o Século XXI: os papéis da língua e da tecnologia. 2016. 362 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
FERRAZ, D. M; MATTOS, A. M. A. Formação de professores de línguas estrangeiras: as contribuições dos letramentos. In: FINARDI, K.; SCHERRE, M.; VIDON, L. (Orgs.). Língua, Discurso e Política: Desafios Contemporâneos. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 233-259.
FERRAZ, D. M.; NOGAROL, I. V. Letramento digital: os usos dos celulares em aulas de licenciatura em letras - inglês. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 12, n. 26, p. 97-114, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/3998. Acesso em: 11 out. 2016.
FERRAZ, D. M. Educação crítica em língua inglesa: neoliberalismo, globalização e novos letramentos. Curitiba: Editora CRV, 2015.
FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. Tecnologia e metodologia no ensino de inglês: impactos da globalização e da internacionalização. Ilha do Desterro, n. 66, p. 239-283, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-80262014000100239&script=sci_arttext. Acesso em: 10 abr. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IALAGO, A. M.; DURAN, M. C. G. Formação de professores de inglês no Brasil. Revista Diálogo Educacional, v. 8, n. 23, p. 55-70, 2008. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3967/3883. Acesso em: 12 abr. 2019.
JORDÃO, C. M. In: SILVA, K. A. da; ARAGÃO, R. C. (Orgs.). Conversas com formadores de professores de línguas: avanços e desafios. Campinas: Pontes Editores, 2013.
JORGE, M. As estradas menos seguidas: trajetória de uma linguista aplicada crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (Orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. 1. ed. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 173-184. [recurso eletrônico].
KRESS, G. O ensino na era da informação: entre a instabilidade e a integração. In: GARCIA, R. L.; MOREIRA, A. F. B. (Org). Currículo na Contemporaneidade - incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez Editores, 2012. p. 127-152.
MATTOS, A. M. de A. Novos letramentos, ensino de língua estrangeira e o papel da escola pública no século XXI. Revista X, v. 1, n. 1., p. 33-47, 2011. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/22474/16915. Acesso em: 11 mar. 2019.
MATTOS, A. M. A. (Multi)letramentos e novas tecnologias: more buzzwords? In: FERRAZ, D. M.; KAWACHI-FURLAN, C. J. (Orgs.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. p. 181-191.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Educação linguística: repensando os conceitos de língua e linguagem. In: FERRAZ, D. M.; KAWACHI-FURLAN, C. J. (Orgs.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. p. 244-258.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O Professor de Inglês e os Letramentos no Século XXI: método ou ética?. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (Orgs.). Formação "Desformatada": práticas com professores de língua inglesa. São Paulo: Pontes, 2011. p. 279-303.
MONTE MÓR, W. As políticas de ensino de línguas e o projeto de letramentos. In: NICOLAIDES, C, et al. (Orgs.). Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 219-235.
PESSOA, R. R.; BORELLI, J. D. V. P. Reflexão e crítica na formação de professores de língua estrangeira. Goiânia: Editora UFG, 2011. p. 15-29.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12. Acesso em: 12 abr. 2019.
SCHIFFLER, M. F. Ensino de línguas como ação cultural: rupturas e transgressões no caminho para a cidadania. Revista Jurídica Portucalense/Portucalense Law Journal, n. 21, p. 388-402, 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/juridica/article/view/9818. Acesso em: maio 2019.
SELWYN, N. Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologia digitais. Trad. Cíntia Regina Lacerda Rabello, Cláudia Hilsdorf Rocha, Joel Austin Windle e Michele Salles El Kadri. In: ROCHA, C.H.; EL KADRI, M. S.; WINDLE, J. A. (Orgs.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. Campinas: Pontes Editores, 2017, p. 11-32.
SOUZA, M. A. A. de. Formação de professores de inglês: buscando caminhos para uma educação linguística crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (Orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. 1. ed. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 161-171. [recurso eletrônico].
VETROMILLE-CASTRO, R. O professor de línguas e as tecnologias digitais: reflexões sobre a profissão na sociedade conectada. In: FINARDI, K.; TÍLIO, R.; BORGES, V.; DELLAGNELO, A.; RAMOS FILHO, E. (Orgs.). Transitando e transpondo n(a) linguística aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 179-210.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.