INITIAL EFL TEACHER EDUCATION

LINGUISTIC EDUCATION, TECHNOLOGIES AND (DE)CONTEXTUALIZED PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.31938

Keywords:

Initial teacher education, Digital technologies, Critical education, EFL

Abstract

In a global context that is increasingly marked by technological resources, we have been witnessing the complexities and challenges of education and foreign language teacher education. The aim of this paper is to discuss future English teachers’ perspectives about the use of digital technologies to teach and learn languages.   It is a qualitative and interpretative study, and it focuses on data gathered through the development of a Master’s thesis. It seeks to reflect on the relationships between critical English teacher education and the use of digital technologies so that it is possible to discuss (de)contextualized practices. Thus, theoretical support is found in discussions about foreign language linguistic education (FERRAZ; KAWACHI-FURLAN, 2018; SOUZA, 2018; DUBOC, 2014; MENEZES DE SOUZA, 2011; MONTE MÓR, 2009), as well as in the comprehension of digital technologies and educational practices (VETROMILLE-CASTRO, 2019; SELWYN, 2017; MATTOS, 2011), among others. Results point to the importance of focusing on critical teacher education in order to consider the use of technology in teaching and learning foreign languages in a critical and questioning way, seeking to go beyond techniques of how to use technological resources.

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Author Biographies

Cláudia Jotto Kawachi-Furlan, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com período sanduíche na Universidade de Michigan; mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP); licenciada em Letras-Português/Inglês pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). É professora do Departamento de Línguas e Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Vagno Vales Lacerda, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)/Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); especialista em Língua Inglesa pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá; graduado em Letras - Português/Inglês e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). É professor substituto no curso de Letras/Inglês da UNEB e professor efetivo de Língua Inglesa no Ensino Fundamental II (EJA), lotado no município de Teixeira de Freitas.

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Published

30-12-2020