THE VERBS BOTAR AND COLOCAR IN THE SPEECH OF FORTALEZA-CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.31940

Keywords:

Variationist Sociolinguistics, Speech of Fortaleza, Botar and colocar

Abstract

Based on the variationist sociolinguistics (WEINREICH; LABOV; HERZOG 2006 [1968]; LABOV, 2008 [1972]), this research addresses the variation in the use of the verbs botar and colocar, in the sense of introducing an object/person, putting in, to insert, to take and to swallow, in sample of the popular speech of Fortaleza - CE. Our goal is to analyze the performance of linguistic and/or extra-linguistic factors on the realization of the verbs botar and colocar. For that, we selected 72 Diálogo Entre Informante e Documentador (DID) surveys from the Norma Oral do Português Popular de Fortaleza Project (NORPOFOR). With the aid of the GoldVarb X statistical analysis program, we studied a total of 846 occurrences of the verbs under analysis. Of the total number of cases, GoldVarb X showed that the verb botar is used much more frequently (84%) than the verb colocar (16%). In addition, the results indicate that the daily factor, of the discursive topic variable, conditions the realization of the verb botar in occurrence with colocar. From these results, we conclude that, in the sample of this research, the verbs botar and colocar are used by the informants to a greater or lesser extent and are properly conditioned by a variable external to the linguistic system, that is, by the discursive topic.

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Author Biographies

Aluiza Alves de Araújo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora e mestra em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC); graduada em Letras pela mesma instituição. É professora do Curso de Graduação em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Cassio Lavor, Universidade Estadual do Ceará (UECE) / Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC)

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); licenciado em Letras pela mesma instituição. É professor da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC).

Maria Lidiane Pereira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE); mestre em Linguística Aplicada pela UECE; graduada em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Bolsista da CAPES. É professora do Curso de Graduação em Letras/Língua Portuguesa da URCA - Unidade Descentralizada de Missão Velha-CE.

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Published

30-12-2020