CHALLENGES AND SOLUTIONS FOR A REMOTELY TAUGHT COURSE ON WRITING IN SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE
UM OLHAR PARA OS DESAFIOS E SUPERAÇÕES
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32152Keywords:
Remote teaching, Writting production, Spanish as a foreign languageAbstract
The urgent demand for remote educational activities due to the Covid-19 pandemic incites strategic thought and effective actions that impact basic and higher education. Based on an experience report, this paper presents expectations, challenges, and solutions for preparing, implementing, and assessing a remote extension activity on writing in Spanish, offered to undergraduate students of Spanish from the Universidade Federal de Sergipe (UFS). The teachers/researchers involved assess the action as satisfactory, as it motivated written production and interaction between students, although there were obstacles that led to some adaptation of the course regarding the use of technological resources (such as choosing the platforms for synchronous and asynchronous activities) and pedagogical actions (such as selecting the teaching materials, adapting the duration of the classes and the amount of homework, and proposing more interactive exercises). This work is relevant regarding understanding the course proposal and the specificities of remote education, and it contributes to disseminating actions that promote effective and well-established relations between teaching, research, and extension.
Downloads
References
ARAÚJO, G. A.; FREITAS, G. M. S; SILVA, J. A. P. A hipótese do filtro afetivo e o constructo da motivação na aquisição de segunda língua: uma retomada crítica. Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 2, p. 492-512, 2019.
BATES, A. W. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. (Versão Digital). São Paulo: Artesanato Educacional/ABED, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para educação superior à distância. Brasília, 2003. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/ReferenciaisdeEAD.pdf. Acesso em: jun. 2020.
CARVALHO, T. L. Propuestas de actividades y procedimientos metodológicos practicados en la enseñanza de la escritura en ELE en la EaD. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 27, p. 516-536, 2020.
CHRISTENSEN, C.; HORN, M.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. 2013. Disponível em: https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf. Acesso em: jun. 2020.
CORTELLA, M. S.; DIMENSTEIN, G. A Era da Curadoria: o que importa é saber o que importa! 1. ed. Campinas: Papirus, 2015.
COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA, R. L. S. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, p. 603-610, 2015.
MARCUSCHI, L. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
PACHECO, P. F. Entre o texto verbal e o não verbal das obras do acervo de literatura do PNAIC: traduções possíveis. Diálogo das Letras, v. 5, 2016.
PAIVA, V. L. M. O. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica. 2008. Disponível em: https://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: maio 2020.
PASIN, D.; DELGADO, H. O. K. O ensino híbrido como modalidade de interação ativa e reflexão crítica: relato de uma experiência docente no Brasil. Texto Livre, v. 10, 2017.
PINHEIRO, M. S. O letramento multimodal crítico: o discurso discente sobre política nas aulas de espanhol. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 3, p. 455-476, 2019.
ROCHA, M. S.; PAIVA SILVA, M. M. A linguística textual e a construção do texto: um estudo sobre os fatores de textualidade. Revista a Cor das Letras, v. 18, n. 2, p. 26-44, 2017.
ROSALIN, B. C. M.; SANTOS CRUZ, J. A.; MATTOS, M. B. G. A importância do material didático no ensino a distância. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, v. 21, p. 814-830, 2017.
SANTANA, A. D. O uso da plataforma Moodle na Educação à Distância como forma de democratizar o ensino. 2008. Disponível em: http://www.webartigos.com/artigos/ouso-da-plataforma-moodle-na-educacao-a-distancia-como-forma-de-democratizar-o-ensino/20991/. Acesso em: jun. 2020.
SANTOS, A. A. O Moodle na educação superior à distância. Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, v. 1., n. 6, 2015.
VALENTE, J. A. A Sala de Aula Invertida e a Possibilidade do Ensino Personalizado: uma experiência com a graduação em Midialogia. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem técnico-prática. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.