COLLABORATIVE ACTION IN SPANISH DEVELOPMENT BY BRAZILIAN LEARNERS IN A PRIVATE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32190

Keywords:

Collaborative tasks, Sociocultural theory, Spanish learning

Abstract

There is evidence in the field of additional language studies related to the relevance of pair work in the process of learning. By developing an action-research, following the main principles of sociocultural theory (VYGOTSKY, 1991, 2000; BROOKS, DONATO, 1994; FIGUEIREDO, 2019) and the output hypothesis (SWAIN, 1995), this study aims to (1) analyse the occurrence of mediation strategies in the development of collaborative tasks before and after the pedagogical intervention and (2) identify scaffolding events in both stages of the study by two Spanish learners attending the third year of Ensino Médio in a private regular school in a city of Rio Grande do Sul, Brazil. These learners were exposed to collaborative tasks about healthy food habits and sports in adolescence, going through the stages of pre-test, intervention and post-test. Results suggest the occurrence of more mediation strategies in the pre-test stage while scaffolding behaviour was more detectable in the post-test stage, suggesting that the interaction between learners may have brought benefits to language learning.

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Author Biographies

Suzana Toniolo Linhati, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Línguas da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) - campus Bagé; graduada em Letras - Língua Espanhola e respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Eduardo Dutra, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), com estágio sanduíche na Universidade de Salamanca (USAL); mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS); especialista em Estudos Avançados em Língua e Literaturas de Língua Espanhola pela PUC-RS; graduado em Letras - Espanhol e Respectivas Literaturas pela mesma instituição. É professor do curso de Línguas Adicionais - Inglês e Espanhol e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Línguas da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus Bagé.

Marília Lima, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutora em Ciência Linguística pela University of Reading (Inglaterra); mestra em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); graduada em Letras - Inglês, Português e Espanhol pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou pós-doutorado na Universidade de Toronto. É professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

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Published

30-12-2020