COLLABORATIVE ACTION IN SPANISH DEVELOPMENT BY BRAZILIAN LEARNERS IN A PRIVATE SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32190Keywords:
Collaborative tasks, Sociocultural theory, Spanish learningAbstract
There is evidence in the field of additional language studies related to the relevance of pair work in the process of learning. By developing an action-research, following the main principles of sociocultural theory (VYGOTSKY, 1991, 2000; BROOKS, DONATO, 1994; FIGUEIREDO, 2019) and the output hypothesis (SWAIN, 1995), this study aims to (1) analyse the occurrence of mediation strategies in the development of collaborative tasks before and after the pedagogical intervention and (2) identify scaffolding events in both stages of the study by two Spanish learners attending the third year of Ensino Médio in a private regular school in a city of Rio Grande do Sul, Brazil. These learners were exposed to collaborative tasks about healthy food habits and sports in adolescence, going through the stages of pre-test, intervention and post-test. Results suggest the occurrence of more mediation strategies in the pre-test stage while scaffolding behaviour was more detectable in the post-test stage, suggesting that the interaction between learners may have brought benefits to language learning.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua estrangeira. Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: 11 abr. 2019.
BROOKS, F. B.; DONATO, R. Vygotskyan Approaches to Understanding Foreign Language Learner Discourse During Communicative Tasks. Hispania, v. 77, n. 2, p. 262-274, 1994. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/d225/636974b46aa42fb410d1e4c10b395cc4ea01.pdf. Acesso em: 07 out. 2019.
FIGUEIREDO, F. J. Q. de. A aprendizagem colaborativa: foco no processo de correção dialogada. IN: LEFFA, V. F. A interação na aprendizagem das línguas. Pelotas: Educat, 2003. p. 125-157. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Livros/interacao_na_aprendizagem.pdf. Acesso em: 05 out. 2019.
FIGUEIREDO, F. J. Q. de. The influences of collaboration on the learning of a foreign language. Rev. Moara, Belém, n. 30, p. 117-134, jul./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/3379. Acesso em: 23 set. 2019
FIGUEIREDO, F. J. Q. de. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. São Paulo: Parábola, 2019.
LATORRE, A. La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. 4 ed. Barcelona: Ed. Graó, 2008.
LIMA, M. dos S. Collaborative tasks and learning occasions in English as a foreign language. RBLA, Belo Horizonte, v. 11, n. 4, p. 837-852. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982011000400003. Acesso em: 16 set. 2019.
LIMA, M. dos S.; COSTA, P. da S. C. O diálogo colaborativo como ação potencial para a aprendizagem de línguas. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 29, p. 167-184, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-18132010000100012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 set. 2019.
NATEL, T. B. T. Tarefas colaborativas e interculturalidade no ensino de espanhol a aprendizes de uma escola pública. 2014. 252 f. Tese (Doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sino, São Leopoldo, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3096. Acesso em: 07 jul. 2019.
OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1998. Disponível em: https://www.academia.edu/38297059/OLIVEIRA_Marta_Kohl_-_Vygotsky_aprendizado_e_desenvolvimento_um_processo_s%C3%B3cio-hist%C3%B3rico.pdf. Acesso em: 11 out. 2019.
PINHO, I da C. A tarefa colaborativa em inglês como língua estrangeira no ambiente virtual. 2013. 166 f. Tese (Doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2013. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3326. Acesso em: 01 jul. 2019.
PINHO, I. DA C.; LIMA, M. dos S. A fala privada no desenvolvimento de tarefas colaborativas em inglês. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 8, n. 1, p. 38-49, jan./abr. 2010. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/157/13. Acesso em: 21 set. 2019.
PINHO, I. DA C.; LIMA, M. dos S. O uso da fala privada na colaboração entre aprendizes de inglês como língua estrangeira. In: FERREIRA, M. M.; MARTINELLI, L. de M. F.; SOUZA, J. A. R. Ensino-aprendizagem de línguas e a teoria sócio-histórico-cultural e da atividade. São Paulo, Humanitas, 2015. p. 179-204.
SANTOS, G. A. dos. A interação entre aprendizes trabalhando em pares mediante o uso de tarefas em sala de aula numerosa de língua espanhola. 2003. 182 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2003. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNSP_5bb12cba45db5767e686dfac4cd3a6bb. Acesso em: 27 jun. 2019.
SWAIN, M. Three functions of output in second language learning. In: COOK, G. SEIDLHOFER, B. Principle and practice in applied linguistics: Studies in honour of H. G. Widdowson. Oxford: Oxford University Press, 1995. p. 125-144.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VILLAMIL, O. S.; GUERRERO, M. C. M. de. Peer Revision in the L2 Classroom: Social-Cognitive Activies, Mediating Strategies, and Aspectos of Social Behavior. Journal of Second Language Writing, v. 5, n. 1, p. 51-75. 1996. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1060374396900156. Acesso em: 29 set. 2019.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991. Disponível em: Acesso em: 19 set. 2019. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf Acesso em: 18 set. 2019.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/321605059/A-construcao-do-pensamento-e-da-linguagem-vygotsky-pdf. Acesso em: 24 set. 2019.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/humanizacao/wp-content/uploads/sites/14/2017/04/VIGOTSKI-Lev-Semenovitch-Linguagem-Desenvolvimento-e-Aprendizagem.pdf. Acesso em: 20 set. 2019.
WOOD, D.; BRUNER, J. S.; ROSS, G. The role of tutoring in problem solving. J. Child Psychol. Psychiat., v. 17, 1976, p. 89-100. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x. Acesso em: 23 set. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.