THE ARGUMENTATIVE CONSTRUCTION OF STUDENTS' SAYING IN WRITING PRACTICES IN MIDDLE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32357

Keywords:

Argumentation, High school, Reader's letter, Bakhtin Circle, New Rhetoric

Abstract

The purpose of this article is to present the results of a didactic intervention aimed at improving the argumentative capacity of students in a 1st year middle school class of a public school. The research focus of the analysis focuses on the argumentative construction of the saying of one of these students, considering the comparison of their written productions, before and after the intervention work. Taking as theoretical-methodological support basic ideas on the dialogical functioning of the language of the so-called Bakhtin Circle (BAKHTIN, 2011; 2016; 2016; VOLÓCHINOV, 2017) and contributions of Perelman and Olbrechts-Tyteca's New Rhetoric (2014) about discourse argumentation, this paper examines two texts (a school essay, produced before the intervention, and a letter from the reader produced at the end of the intervention) from the same student/producer. The study reinforce the importance of the interventional activity performed with the letter reader genre as a work proposal capable of enhancing the student's argumentative capacity in the production of texts in the basic education classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseilda Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); mestra em Ensino pela mesma instituição; especialista em Educação de Jovens e Adultos e Economia Solidária pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e em Língua, Linguística e Literatura pelas Faculdades Integradas de Patos; graduada em Pedagogia pela Universidade Paulista e em Letras – Português/Inglês pelas Faculdades Integradas de Patos. É professora da Educação Básica vinculada às secretarias municipais de Educação de Condado- PB e Malta-PB.

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Araraquara; mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); graduado em Letras - Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). É professor dos cursos de graduação em Letras, do Programa de Pós-Graduação em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da UERN.

References

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa editora, 2004.

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

AZEVEDO, I. C. A construção do discurso argumentativo em perspectiva foucaultiana. Linha D’Água, v. 29, n. 2, p. 247-269, 2016.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 11-69.

BAKHTIN, M. O texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 71-107.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

BAKHTIN, M. Refromulação do livro sobre Dostoiévski. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. p. 337-357.

BESSA, J. C. R. Dialogismo e construção da voz autoral na escrita do texto científico de jovens pesquisadores. 2016, 385 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, 2016.

BESSA, J. C. R.; OLIVEIRA, J. A. A construção discursiva sobre o ensino superior público em editoriais de jornais de referência no Brasil. Revista Iberoamericana de Educación, v. 79, p. 59-79, 2019.

BEZERRA, M. A. Ensino de língua portuguesa e contextos teóricos- metodológicos. In: DIONISIO, A. P; MACHADO, A. R; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 39-50.

COSCARELLI, C. V. Perspectivas culturais de uso de tecnologias digitais e educação. Revista Brasileira de Alfabetização, v. 8, p. 33-56, 2019.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Trad. Oliveira da Rocha. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DANTAS, S. G. M.; LIMA, S. DE C. A escrita colaborativa no Google Docs: uma proposta de ensino do gênero textual factual recount no ensino técnico de nível médio integrado. Diálogo da Letras, v. 8, n. 3, p. 157-176, dez. 2019.

FIORIN, J. L. Argumentação. São Paulo: Contexto. 2016.

GERALDI, J. W. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: Grupo de Estudos dos Gêneros do Discurso – GEGe - UFSCar. Palavras e contrapalavras – enfrentando questões de metodologia bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. p. 19-39.

HERNÁNDEZ, F; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Trad. Jussara Haubert Rodrigues. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

KERSCH, D. F.; MARQUES, R. G. Redes sociais digitais na escola: possibilidades de conexão, produção de sentido e aprendizagem. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 6, n. 2, p. 343-362, jul./dez. 2017.

LOPES-ROSSI. M. A. G. Práticas de leitura de gêneros discursivos: a reportagem como proposta. In: PETRONI. M. R. (Org). Gêneros do discurso, leitura e escrita: experiências de sala de aula. São Carlos: Pedro & João Editores. Cuiabá: EdUFMT, 2008. p. 51-68.

MENDONÇA, M. C. A produção textual na esfera escolar: considerações sobre a “escrita como trabalho”. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 8, n. 1, p. 3-15, jan./abr. 2019.

MORETTO, M. Produção de textos em sala de aula: momento de interação e diálogo. Jundiaí: Paco editorial, 2013.

NASCIMENTO, E. P. Gêneros jornalísticos na sala de aula: desenvolvendo habilidades leitoras. In: PEREIRA, R. C. M. (Org.). Ações de linguagem: da formação continuada à sala de aula. João Pessoa. Editora Universitária da UFPB, 2010. p. 56-87.

NASCIMENTO, E. P.; ARAUJO, A. L. R. B. Produção textual do gênero artigo de opinião no ensino fundamental: uma proposta de ensino e aprendizagem mediada por sequências didáticas. Leia Escola, v. 15, n. 2, p. 71-83, 2015.

OLIVEIRA, J. A. Produção textual argumentativa na sala de aula: do editorial à carta do leitor. 2019, 179 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus de Pau dos Ferros, Pau dos Ferros, 2019.

PERELMAN, C; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado de argumentação: a nova retórica. Trad. M. E. A. P. Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

RIBEIRO, A. E. Que futuros redesenhamos? Uma releitura do manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos e seus ecos no Brasil para o século XXI. Diálogo da Letras, v. 9, e02011, p. 1-19,2020.

RIBEIRO, A. E. Escrever hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação.

São Paulo: Parábola, 2018.

RODRIGUES, R. H. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem do Círculo de Bakhtin. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. 152-183.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004

SOUZA, G. S. Argumentação no discurso: questões conceituais. In: FREITAS, A. C.; RODRIGUES, L. R.; SAMPAIO, M. L. Linguagem, discurso, cultura: múltiplos objetos e abordagens. Pau dos Ferros: Queima-bucha, 2008.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

30-12-2020