THE INTRATOPIC ORGANIZATION OF READER’S LETTERS PUBLISHED IN NEWSPAPERS OF THE STATE OF SÃO PAULO IN THE 21st CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32430

Keywords:

Topic Organization, Discourse Topic, Processes of Text Construction

Abstract

Topic organization is the organization of a text into hierarchically inter-related topics and the construction and linear sequencing of groups of utterances that develop these topics. Each group of utterances that develops one of the most specific topics of a text is called minimal topic segment. The combination of (groups of) utterances inside minimal topic segments constitutes the process of intratopic organization. This paper analyzes the intratopic organization of reader’s letters published in newspapers of the State of São Paulo in the 21st century. The theoretical framework is Textual-Interactive Grammar, and the corpus is formed by the amount of 250 letters selected from the newspapers O Estado de S. Paulo and Folha de S. Paulo. The results indicate that a significant percentage of these letters follow a general rule of intratopic organization, which predicts the construction of minimal topic segments through the potential sequencing of five units, named Introduction, Position, Support, Interpellation and Conclusion. Each of these units is characterized in terms of the function it plays in the development of the minimal topic segment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Penhavel, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista (UNESP); licenciado em Letras – Português/Francês pela mesma instituição. É professor do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da UNESP, câmpus de São José do Rio Preto.

Gabriela Oliveira, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Estadual Paulista (UNESP); mestra em Estudos Linguísticos pela UNESP; bacharela em Moda pelo Centro Universitário de Rio Preto (UNIRP). É professora bolsista do curso de Licenciatura em Letras da UNESP e facilitadora EaD na Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP).

References

ADAM, J. M. A Lingüística Textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

ALMEIDA, M. M. S. Projeto de História do Português Paulista. Relatório Final de Pesquisa apresentado à FAPESP. USP, São Paulo, 2017.

CASTILHO, A. T. (Org.). Para a história do português brasileiro. v. I. Primeiras idéias. São Paulo: Humanitas/FAPESP, 1998.

FOLHA DE S. PAULO. São Paulo: Grupo Folha, ano 95. Disponível em https://acervo.folha.com.br. Acesso em: 30 jun. 2015.

GARCIA, A. G. Estudo do processo de organização tópica em editoriais de jornais paulistas do século XXI. 2018. 277 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista, José do Rio Preto, 2018.

GUERRA, A. R. Unidades linguístico-textuais e finalidades sociocomunicativas em cartas de leitores de jornais paulistas do século XIX. Revista Veredas, v. 2, n. 23, p. 106-125, 2019.

GUERRA, A. R.; PENHAVEL, E. O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em cartas de leitores de jornais paulistas do século XIX. Revista Confluência, v. 37-38, p. 137-161, 2010.

JUBRAN, C. C. A. S. A Perspectiva Textual-Interativa. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006a. p. 27-36.

JUBRAN, C. C. A. S. Tópico Discursivo. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006b, p. 89-132.

JUBRAN, C. C. A. S. Uma gramática textual de orientação interacional. In: CASTILHO, A. T.; MORAIS, M. A. T.; LOPES, R. E. V.; CYRINO, S. M. (Orgs.). Descrição, história e aquisição do português brasileiro. Campinas; São Paulo: Pontes; FAPESP, 2007. p. 313-327.

JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I: Construção do texto falado. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006./

O ESTADO DE S. PAULO. São Paulo, ano 136. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br. Acesso em: 20 jun. 2015.

PENHAVEL, E. Marcadores Discursivos e Articulação Tópica. 2010. 168 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

PINHEIRO, C. L. Estratégias textuais-interativas: a organização tópica. Maceió: Edufal, 2005.

SEARLE, J. Expressão e Significado. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002 [1979].

SCHIFFRIN, D. Discourse markers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

Published

30-12-2020