THE INTRATOPIC ORGANIZATION OF READER’S LETTERS PUBLISHED IN NEWSPAPERS OF THE STATE OF SÃO PAULO IN THE 21st CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32430Keywords:
Topic Organization, Discourse Topic, Processes of Text ConstructionAbstract
Topic organization is the organization of a text into hierarchically inter-related topics and the construction and linear sequencing of groups of utterances that develop these topics. Each group of utterances that develops one of the most specific topics of a text is called minimal topic segment. The combination of (groups of) utterances inside minimal topic segments constitutes the process of intratopic organization. This paper analyzes the intratopic organization of reader’s letters published in newspapers of the State of São Paulo in the 21st century. The theoretical framework is Textual-Interactive Grammar, and the corpus is formed by the amount of 250 letters selected from the newspapers O Estado de S. Paulo and Folha de S. Paulo. The results indicate that a significant percentage of these letters follow a general rule of intratopic organization, which predicts the construction of minimal topic segments through the potential sequencing of five units, named Introduction, Position, Support, Interpellation and Conclusion. Each of these units is characterized in terms of the function it plays in the development of the minimal topic segment.
Downloads
References
ADAM, J. M. A Lingüística Textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.
ALMEIDA, M. M. S. Projeto de História do Português Paulista. Relatório Final de Pesquisa apresentado à FAPESP. USP, São Paulo, 2017.
CASTILHO, A. T. (Org.). Para a história do português brasileiro. v. I. Primeiras idéias. São Paulo: Humanitas/FAPESP, 1998.
FOLHA DE S. PAULO. São Paulo: Grupo Folha, ano 95. Disponível em https://acervo.folha.com.br. Acesso em: 30 jun. 2015.
GARCIA, A. G. Estudo do processo de organização tópica em editoriais de jornais paulistas do século XXI. 2018. 277 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista, José do Rio Preto, 2018.
GUERRA, A. R. Unidades linguístico-textuais e finalidades sociocomunicativas em cartas de leitores de jornais paulistas do século XIX. Revista Veredas, v. 2, n. 23, p. 106-125, 2019.
GUERRA, A. R.; PENHAVEL, E. O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em cartas de leitores de jornais paulistas do século XIX. Revista Confluência, v. 37-38, p. 137-161, 2010.
JUBRAN, C. C. A. S. A Perspectiva Textual-Interativa. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006a. p. 27-36.
JUBRAN, C. C. A. S. Tópico Discursivo. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006b, p. 89-132.
JUBRAN, C. C. A. S. Uma gramática textual de orientação interacional. In: CASTILHO, A. T.; MORAIS, M. A. T.; LOPES, R. E. V.; CYRINO, S. M. (Orgs.). Descrição, história e aquisição do português brasileiro. Campinas; São Paulo: Pontes; FAPESP, 2007. p. 313-327.
JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I: Construção do texto falado. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006./
O ESTADO DE S. PAULO. São Paulo, ano 136. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br. Acesso em: 20 jun. 2015.
PENHAVEL, E. Marcadores Discursivos e Articulação Tópica. 2010. 168 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
PINHEIRO, C. L. Estratégias textuais-interativas: a organização tópica. Maceió: Edufal, 2005.
SEARLE, J. Expressão e Significado. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002 [1979].
SCHIFFRIN, D. Discourse markers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.