Comparing singing and speech voice of twins

a dialogue between Psycholinguistics and Musical Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v15i30.35409

Keywords:

Prosody, Language acquisition, Singing

Abstract

In this article, we establish a dialogue between the early prosodic and musical development studies, highlighting the lack of dialogue among the areas of Psycholinguistics, Music and related areas. In addition to presenting a debate, we investigated, through the comparison of the medium tone in singing and speech voice, if there are differences between the two modalities in the developing voice of twins at the age 1 to 2 years. For this, we analyzed naturalistic data of the two children, by comparing the MT, i.e the mean of the F0 values ​​obtained in a given utterance, after the normalization of the intonation curve performed by the ExProsodia®, with parameters of 150-700 Hz, a duration of 20 ms for each moment, and a maximum variation of 3 semitones above and below the cumulative mean over time. After analyzing the data, we obtained approximate means of medium tone in speech and singing voice, although the standard deviation values ​​showed a sort of “total tuning / delimitation” in the children's singing voice. The χ2 contingency statistic pointed to a significant difference only in terms of dispersion between subjects (P<0.01); despite a relatively low result (P=0.06), the other values ​​compared still do not allow us to offer advanced conclusions.

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Author Biographies

Maria de Fatima de Almeida Baia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutora, mestra e graduada em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP), com estágio doutoral na University of York; especialista em Musicoterapia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (FAC) e em Psicologia Transpessoal pela Faculdade Unyleya. É professora do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Waldemar Ferreira Netto, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor e mestre em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP); graduado em Letras-Português pela mesma instituição. É professor do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa da USP.

Laís Rodrigues Silva Bockorni , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); graduada em Letras Vernáculas pela mesma instituição. É bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB).

Ana Cristina Oliveira Santos , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); mestra em Letras: Cultura, Educação e Linguagens e graduada em Letras Vernáculas pela mesma instituição.

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Published

26-07-2021