Multimodal intertextuality as an argumentative strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v15i31.35681

Keywords:

Intertextuality, Multimodality, Argumentation, Meme

Abstract

Intertextuality is a theme that researchers from Textual Linguistics and Discourse Analysis area have been dedicated to. Intertextuality is a linguistic-discursive resource that refers to the construction of new texts and / or new meanings to texts that were previously built and it can be an important argumentative strategy. Considering the Semiolinguistic Discourse Theory (CHARAUDEAU, 2009; 2016; 2018), which defends the existence of an intentional subject that permeates the world-language, associated with some assumptions of the Multimodal Theory of Communication (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]) which defends the idea that the senses are built on different semiotic ways, we propose to analyze a multimodal intertextuality constituting the genre “meme”. Our analysis is constituted of six memes about contemporary national policies took from the Google images section. The Qualitative analysis, considering the context and cotext, led us to conclude that the argumentative mechanics mobilized on the production of this textual genre mobilizes the knowledge of other texts and, frequently, the reading of images and words.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Heiderich Marchon, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Possui graduação em Letras – Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa – pela Faculdade de Filosofia Santa Dorotéia, mestrado e doutorado em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente, desenvolve pesquisa de pós-doutorado em Estudos da Linguagem na Universidade Federal Fluminense sob a supervisão da Professora Doutora Nilza Barrozo Dias. É Professora Adjunta do Departamento de Línguas e Letras da Universidade Federal do Espírito Santo e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da mesma universidade. É membro do GT da ANPOLL Linguística de Texto e Análise da Conversação. É lider do grupo PorUs-UFES (CNPq-UFES) e atua como pesquisadora do CIAD-Rio (CNPq-UFRJ) e do Grupo Protexto (CNPq-UFC). Trabalha, principalmente, com os seguintes temas: argumentação; discurso midiático; multimodalidade; articulação de orações.

Carlos Eduardo Nunes Garcia, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Possui graduação em Letras – Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa e mestrado em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, instituição em que atualmente cursa o doutorado. É professor do CEFET/MG, campus Leopoldina. Tem interesse na área de sintaxe e na área de linguagem e tecnologia, especialmente na relação entre multimodalidade e ensino.

References

ADAM, J. M. Textos: tipos e protótipos. São Paulo: Contexto, 2019.

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade (s) enunciativa (s). Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 19, p. 25-42, 1990.

AMOSSY, R. É possível integrar a argumentação na análise do discurso? Problemas e desafios. Trad. Rosalice Pinto, Mariza Angélica Paiva Brito e Meire Virgínia Cabral Gondim. ReVEL, edição especial, v. 14, n. 12, p. 165-190, 2016.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARTHES, R. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III (L. Novaes, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1990.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral II. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2006.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, v. 12, n. 2, p. 56-71, 2010.

CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2009.

CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2008.

CHARAUDEAU, P. A argumentação em uma problemática da influência. ReVEL, edição especial, v. 14, n. 12, 2016.

CHARAUDEAU, P. Compreensão e interpretação: Interrogação em torno de dois modos de apreensão do sentido nas ciências da linguagem. Site Ciad-Rio, 2018. Disponível em: https://ciadrj.letras.ufrj.br/. Acesso em: 10 jun. 2021.

ELIAS, V. M. Estudo do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas. ReVEL, edição especial, v. 14, n. 12, 2016.

GARCIA, C. E. N. Intertextualidade multimodal. Diacrítica, v. 34, n. 1, p. 122-134, 2020. Disponível em: http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/article/view/352. Acesso em: 31 mai. 2021.

KOCH, I. V. A inter-ação pela linguagem. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006 [1996].

MARCHON, A. H. GARCIA, C. E. N. Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa: uma leitura de memes do Facebook. In: Pré-Anais da III Jornada Internacional Semântica e Enunciação, 2021, Campinas. Anais eletrônicos… Campinas, Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/jise-2021/papers/intertextualidade-multimodal-como-estrategia-argumentativa---uma-leitura-de-memes-do-facebook. Acesso em: 27 abr. 2021.

MENDES, E. Análise do Discurso e iconicidade: uma proposta teórico-metodológica. In: MENDES, E. (Coord.); MACHADO, I. L.; LIMA, H.; LYSARDO-DIAS, D. (Org.). Imagem e discurso. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2013. p. 125-156.

SANTAELLA, L. Leitura de imagens (Coleção Como eu ensino). São Paulo, SP: Melhoramentos, 2012.

SANTOS, W. Q. A gramática das construções mêmicas de internet no português do Brasil: uma interface da gramática sistêmico-funcional e da gramática do design visual. 2020. 186 f. Doutorado (Tese) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

SILVA, W. P.; MARCHON, A. H. Argumentação multimodal: uma proposta teórico-metodológica. Revista Acta Scientiarum Language and Culture. Maringá, 2021 (no prelo).

Published

03-10-2021

Most read articles by the same author(s)