What it means to be bilingual for deaf users of Brazilian Sign Language and Portuguese
an investigation on bimodal bilingualism and language ideologies
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v15i32.35903Keywords:
Libras, Bimodal bilingualism, Language ideologiesAbstract
The aim is to reflect on the use of languages of different modalities and to discuss the perceptions of deaf people regarding their own status as bimodal bilinguals. A holistic view was adopted (GROSJEAN, 2008a) for bilingualism, which understands the bilingual as an integrated whole that cannot be separated, and not as the sum of two monolinguals. The idea defended was that bilinguals, whether unimodal or bimodal, do not necessarily have the same levels of proficiency in each of the skills and are situated on a linguistic continuum (MOZZILLO DE MOURA, 1997; MACNAMARA, 1967). The assumptions about linguistic ideologies by Del Valle (2007) were adopted, who define them as a system of ideas that articulates notions related to language and cultural, social and political formations, and by Woolard (2007), whose understanding of ideologies includes the aspects and the exercise of power. The results indicate that the informants are aware that Libras is their first language (BAGGA-GUPTA, 2000), even if they acquired it late (SILVA, 2015). However, it was found that many do not consider themselves bilingual. Even if they have experienced situations in which prejudices, communication difficulties or linguistic isolation occurred, it was noticed that, in general terms, the informants assess a positive value to bimodal bilingualism.
Downloads
References
BAGGA-GUPTA, S. Visual language environments exploring everyday life and literacies in Swedish deaf bilingual schools. Visual Anthropology Review, v. 15, n. 2, p. 95-120, 2000.
BARROS, H. A; ALVES, F. R. V. As principais abordagens de ensino para o surdo: e a valorização da cultura dos surdos. Research, Society and Development, v. 8, n. 8, p. 1-16, 2019.
BLOOMFIELD, L. Language. Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 1933.
CALVET, Louis-Jean. As Políticas Linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
DE BOT, K. Defining and Assessing Multilingualism. In: SCHWIETER, J. (Ed). The Handbook of the Neuroscience of Multilingualism. New Jersey: Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2019. p. 3-18.
DEL VALLE, J. Glotopolítica, ideología y discurso: categorías para el estudio del estatus simbólico del español. In: DEL VALLE, J. (ed.). La lengua, ¿patria común? Ideas e ideologías del español. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2007. p. 13-29.
EDWARDS, J. Foundations of bilingualism. In: BHATIA, K.; RITCHIE, W. (Eds.). The handbook of bilingualism. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, p. 7-31, 2006.
EMMOREY, K.; BORINSTEIN, H.; THOMPSON, R.; GOLLAN, T. Bimodal bilingualism. Bilingualism: Language and Cognition, v. 11, n. 1, p. 43-61. 2008.
FONSECA, S. Bilinguismo bimodal: um estudo sobre o acesso lexical em intérpretes de libras-português. 2015. 101 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
GOLDFELD, M. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sociointeracionista. São Paulo: Plexus, 2001.
GROSJEAN, F. Studying bilinguals. New York: Oxford University Press, 2008a. p. 9-21.
GROSJEAN, F. Bilingüismo individual. Revista UFG, Goiânia, v. 5, p. 163-176, 2008b.
LAGARES, X. C. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.
LORENZINI, N. M. P. Aquisição de um conceito científico por alunos surdos de classes regulares do ensino fundamental. 2004. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
MACNAMARA, J. The Bilingual’s linguistic performance: A psychological overview. Journal of Social Issues, v. 23, p. 59-77, 1967.
MARTINS, F. C. Formação de professores bilíngues, políticas linguísticas e práticas pedagógicas. In: FÓRUM BILÍNGUE DO INES, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SignEqSZ7bg. Acesso em: 24 ago. 2020.
MEC/SECADI. Relatório do Grupo de Trabalho, designado pelas Portarias nº 1.060/2013 e nº 91/2013, contendo subsídios para a Política Linguística de Educação Bilíngue – Língua Brasileira de Sinais e Língua Portuguesa, 2014. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=56513. Acesso em: 5 maio 2018.
MENDES, J. Ideologias linguísticas e bilinguismo: o que é ser bilíngue para monolíngues, para bilíngues leigos e para profissionais bilíngues da área de Letras. 2017. 84 f. Dissertação (Mestrado em Letras – Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.
MOZZILLO DE MOURA, I. A representação dos sistemas lingüísticos no cérebro dos indivíduos bilíngües. Caderno de Letras, Pelotas, v. 6, n. 6, p. 73-84, 1997.
MOZZILLO, I. A conversação bilíngue dentro e fora da sala de aula de língua estrangeira. In: HAMMES, W.; VETROMILLE-CASTRO, R. (Orgs.). Transformando a sala de aula, transformando o mundo: ensino e pesquisa em língua estrangeira. Pelotas: Educat, 2001.
MOZZILLO, I. O code-switching: fenômeno inerente ao falante bilíngue. Papia, Brasília, v. 19, p. 185-200, 2009.
OLIVEIRA, G. M. Brasileiro fala português: monolingüismo e preconceito lingüístico. In: SILVA, F. L.; MOURA, H. M. M. (orgs.) O direito à fala: a questão do preconceito lingüístico. Florianópolis: Insular, p. 83-92, 2002.
SANTANA, A. P. Surdez e linguagem: aspectos e implicações neurolinguísticas. São Paulo: Plexus, 2007.
SANTIAGO, V. A. A.; ANDRADE, C. E. Surdez e sociedade: questões sobre conforto linguístico e participação social. In: ALBRES N. A.; NEVES, S. L. G. (orgs.). Libras em estudo: política linguística. São Paulo: Feneis, 2013. p. 145-163.
SILVA, G. M. S. O bilinguismo dos surdos: acesso às línguas, usos e atitudes linguísticas. Revista Leitura, Maceió, v. 1, n. 58, p. 124-144, 2017.
SILVA, G. M. Perfis linguísticos de surdos bilíngues do par libras-português. 2018. 217 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
SILVA, S. Consequências da aquisição tardia da língua brasileira de sinais na compreensão leitora da língua portuguesa, como segunda língua, em sujeitos surdos. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 2, p. 275-288, 2015.
VIANA, J. M. Adaptação do Shape Coding para o ensino de Língua Portuguesa para surdos do sexto ano do Ensino Fundamental. 2019. 111 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.
WOOLARD, K. A. La autoridad lingüística del español y las ideologías de la autenticidad y el anonimato. In: DEL VALLE, J. (ed.). La lengua, ¿patria común? Ideas e ideologías del español. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2007. p. 129-142.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista (Con)Textos Linguísticos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.