Digital literacies and multimodality in English language teaching materials:

analysis of SEDUC-SE proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.40221

Keywords:

digital literacies, multimodality, teaching materials, English language

Abstract

This article is the result of an investigation carried out within the scope of scientific initiation, having as its object of study the Estude em Casa (Study at home) application, from the Sergipe State Department of Education (SEDUC-SE). This is a qualitative (PAIVA, 2019) and interpretive (MOITA LOPES, 1994) research, through which we sought to analyze, from the perspective of new literacies, the materials aimed at teaching English in basic education found in the app. Through documentary research (PAIVA, 2019), 260 materials were identified, which were coded according to the postulations of Saldaña (2009). The aim was to verify whether and how digital literacies and multimodality are addressed in these materials. To this end, it was based on the understanding that digital literacies (NASCIMENTO; KNOBEL, 2017; SULZER, 2018) refer to the use of digital technologies in a conscious and reflective way, recognizing even the harmfulness linked to them; and that multimodality (FAÇANHA; LUCENA, 2020; ZACCHI, 2016) deals with the active exploration of the various semioses present in diverse texts. As a result, it was observed that both digital literacies and multimodality are only incipiently present in most materials, without proposals aimed at promoting further reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karina de Oliveira Nascimento, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Letras (Português/Inglês) - Universidade Federal de Sergipe - UFS, especialista em Ensino de Inglês (UFMG), mestre em Educação (UFS) e doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP), sendo bolsista CNPq de doutorado no Brasil. Foi bolsista Capes/Fulbright de doutorado sanduíche na Montclair State University, em Montclair, New Jersey, EUA, durante 9 meses, sob orientação da profa. Michele Knobel. Professora efetiva da UFS (Departamento de Letras Estrangeiras). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua inglesa, formação de professores e letramentos digitais.

Caio Enzio Almeida Andrade, Universidade Federal de Sergipe

Graduado em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Foi bolsista CNPq do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica de janeiro de 2022 a junho de 2023. Foi voluntário no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica em 2021. Foi bolsista CAPES do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência, de 2020 a 2021.

Maria Amália Vargas Façanha, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), com estágio sanduíche na Universidade de São Paulo (USP); mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS); graduada em Letras - Português/Inglês pela UFS. É professora do Departamento de Letras Estrangeiras da UFS.

References

BALADELI, A. P. D. A multimodalidade do videoclipe musical: Aspectos metodológicos para o ensino de língua inglesa. Revista Trama. v. 16, n. 39, p. 81-90, 2020. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/23784. Acesso em: 24 fev. 2022.

COX, M. I. P.; ASSIS-PETERSON, A. A. de. O professor de inglês entre a alienação e a emancipação. Linguagem & Ensino, Vol. 4, No. 1, p. 11-36, 2001.

FAÇANHA, M. A. V.; LUCENA, S. Letramentos e leituras multimodais de materiais didáticos e as aulas de inglês. In: ZACCHI, V. J.; ROCHA, C. H. Diversidade e Tecnologias no ensino de línguas. São Paulo: Blucher Open Acess, 2020. p. 97-115.

JONES, R. H; HAFNER, C. A. Mediated me. In: JONES, R. H; HAFNER, C. Understanding digital literacies: a practical introduction. New York: Routledge, 2012. p. 1-15.

JONES, R. H; HAFNER, C. A. Multimodality. In: JONES, R. H; HAFNER, C. Understanding digital literacies: a practical introduction. New York: Routledge, 2012. p. 50-66.

KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. Studying New Literacies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 58(2), p. 97–101, October 2014.

KRESS, G. Literacy in the New Media Age. London and New York: Routledge, 2003.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Sampling “the New” in New Literacies. In: LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. (Org.). A new literacies sampler. New York: Peter Lang Publishing, 2007. p. 1-24.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O Professor de Inglês e os Letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (Orgs.). Formação "desformatada" – práticas com professores de língua inglesa. Coleção: Novas Perspectivas em Linguística Aplicada. Vol. 15. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. p. 279-303.

MOITA LOPES, L. P. Pesquisa interpretativista em lingüística aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-383,1994.

MULIK, K. B. Entre letramentos e multimodalidades: práticas na formação inicial e continuada de professores de línguas. In: MENEZES, E. R. de; SANTOS, J. M. P.; GARDENAL, L. M. S. (Orgs.). Estudos teórico-metodológicos sobre ensino de línguas. Curitiba: Ed. UFPR, 2021. p. 137-150.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review. v. 66, n. 1, p. 60-93, Spring 1996.

NASCIMENTO, A. K. de O. O ensino de língua inglesa sob o viés dos letramentos digitais. In: ZACCHI, Vanderlei J.; STELLA, Paulo Rogério (Org.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014. p. 53-71.

NASCIMENTO, A. K. de O.; KNOBEL, Michele. What's to be learned?: A Review of Sociocultural Digital Literacies Research within Pre-service Teacher Education. Nordic Jornal of Digital Literacies. Vol. 12, No. 3, p. 67-88, 2017.

NASCIMENTO, A. K. de O.; SOUZA, M. de A. A. de. Diversidade e tecnologias: o que têm a dizer professores de inglês de Sergipe? In: ZACCHI, V. J.; ROCHA, C. H. Diversidade e tecnologias no ensino de línguas. São Paulo: Blucher Open Access, 2020. p. 11-29.

PAIVA, V. L. M. de O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

SALDAÑA, J. An Introduction to Codes and Coding. In: SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage Publications, 2009. p. 1-31.

SALDAÑA, J. First cycle coding methods. In: SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage Publications, 2009. p. 45-148.

SILVA, R. A. da. A plataforma Scholar e o projeto piloto USP-UIUC (Universidade de São Paulo e Universidade de Illinois em Urbana-Champaign): inovações em formação de professores. Papéis. Campo Grande, v. 24, n. 47, p. 27-50, 2020.

SULZER, M. A. (Re)conceptualizing digital literacies before and after the election of Trump. English Teaching: Practice & Critique, Vol. 17 Issue: 2, p. 58-71, 2018.

TAKAKI, N.; SANTANA, F. B. Entendendo os novos letramentos da perspectiva educacional: foco nas práticas sociais diárias. Revista Diálogos Interdisciplinares. Aquidauana, v. 1, n. 1, p. 52-66, out. 2014.

ZACCHI, V.; STELLA, P. R. Apresentação. In: ZACCHI, V.; STELLA, P. R. (Orgs). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: EDUFAL, 2014. p. 13-19.

ZACCHI, V. J. Multimodality, mass migration and English language teaching. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 595-622, dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/mBQzxW3HxDPxbwKQ3h9Mgcn/?lang=en. Acesso em: 21 fev. 2023.

Published

31-07-2023

Most read articles by the same author(s)