Referencing in multimodal text:
a look at verb-image encapsulation and its collaboration in argumentative orientation
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.40269Keywords:
referencing, encapsulation, argumentative orientation, cartoonsAbstract
This article aims to understand how the verb-image encapsulation present in the cartoon genre acts in the argumentative orientation of the text. For this, we make a convergence between the theoretical contribution of referencing with the Grammar of Visual Design. In the meantime, we developed a study with a qualitative and interpretive approach, which we analyzed how referencing, specifically the process of verb-image encapsulation, acts in the construction of argumentation in the cartoon genre, considering the semiotic portions that constitute the text. To base the study, we found theoretical support in the studies of Ramos (2012); Cavalcante and Brito (2020); Lima (2017); Santana (2019) and among others. We observed that similar to what happens with encapsulation in the written verbal text through encapsulating expressions, this phenomenon also occurs in the verbal-imagery text. We add that regarding encapsulation in the verb-image text, it is necessary to take into account knowledge of the world and contextual memory, as we understand that encapsulating expressions not only encapsulate the element on the surface of the text, but also summarize implicit information retrieved cognitively through context and inferences from the images introduced in the text.
Downloads
References
CARVALHO, Maria Angelica Freire de. O funcionamento textual-discursivo dos rótulos em artigos de opinião. 2005. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/270789>. Acesso em: 5 ago. 2021.
CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. Estratégias de referenciação em textos multssemióticos. Seda, Seropédica, Rio de Janeiro, v.5, n. 12, p. 55-71, 2020.
CAVACANTE, M. M. os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.
DUCROT, Oswald. Prova e dizer: leis lógicas e leis argumentativas. São Paulo: Global, 1981.
DIJK, T. A. van. Discurso e contexto. Uma abordagem sociocognitivista. Trad. R. Ilari. São Paulo: Contexto, 2012
HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education,1994.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading imagem. The grammar of visual. London: Routledge, 2006.
KOCH, Ingedore G. V. e ELIAS, Vanda M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016, 240p.
KOCH, Ingedore Villaça. A Inter-Ação pela Linguagem. 10º Ed. São Paulo: Contexto, 2010.
LIMA, Silvana Maria Calixto de. Referenciação e Multimodalidade: revisitando os processos de recategorização e encapsulamento. Revista de Letras-Universidade Federal do CearáUFC/Fortaleza. Disponível em: www.periodicos.ufc.br/index.php/revletras
MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção de objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães et (org). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p.17-52. (coleção clássicos da Linguística).
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. 1ed. São Paulo: Parábola, 2019. 160p.
RAMOS, P. Estratégias de referenciação em textos multimodais: uma aplicação em tiras cômicas. Linguagem em (Dis) curso, Tubarão, SC, v.12, n. 3, p. 743-763, set./dez. 2012.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, Textos e Tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo, Parábola, 2021, 184f.
SANTANA, Vanda Maria Alves. O encapsulamento imagético na construção da argumentação em textos verbo-imagéticos. Dissertação de Mestrado em Letras-Universidade Estadual do Piauí-UESPI, 2019, 120f.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.