Curriculum Lattes

rhetorical organization of the summary section from the subareas of linguistics and literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i38.42159

Keywords:

Modelo CARS. Resumo do currículo Lattes. Análise de Gêneros.

Abstract

Due to the constant presence of the Curriculum Lattes in the academic context, specially its summary section, we questioned how information is organized and distributed within it as well as which are their the intended purposes. Hence, this research aims at analyzing the rhetorical organization of Curriculum Lattes from the Language and Literature Studies (Letras) area, more specifically, identifying the regularities of information in the Linguistics and Literature area, and describing the moves and rhetorical strategies. This research is in congruence with the Genre Theory in a sociorhetorical approach. Thus, it is based on theorists such as Bawarshi and Reiff (2023), Swales (1990), Bezerra (2022), Hemais and Biasi-Rodrigues (2012), Biasi-Rodrigues (2009), Oliveira and Bezerra (2021), Bhatia (2009) and Porto and Melo (2020). The methodology is classified as descriptive and comparative. Its corpus is composed by 20 curriculum Lattes’ summaries that belong to acting members of post-graduation programs. It was possible to produce one board for the rhetorical organization comparing the both areas. We verified five rhetorical moves and fourteen rhetorical strategies. We identified that the curriculum Lattes’ summary is part of a genre colony with summarizing functions, but its communicative purposes are specific to its discursive environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dandara Rochelly Fernandes Araújo , Universidade Estadual do Piauí

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Letras – PPGL, da Universidade Estadual do Piauí - UESPI, área de concentração: Linguagem e Cultura, linha de pesquisa "Estudos da linguagem: descrição e ensino". Possui licenciatura em Letras - Língua Portuguesa, francesa e suas respectivas literaturas pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Membro do EntreRios - Grupo de Pesquisa em Análise de Discurso Materialista e História das Ideias Linguísticas.

Bárbara Olímpia Ramos de Melo, Universidade Estadual do Piauí

Doutora e Mestre em Linguística (UFC), Especialista em Língua Portuguesa (UFPI) e Graduada em Letras/Português (UFPI). Estágio pós-doutoral na UNICAP. É docente da Graduação em Letras/Português e do Programa de Pós-graduação em Letras, da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Bolsista de Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq. É líder do grupo de pesquisa Estudos sobre a linguagem e o ensino da língua portuguesa, cadastrado do diretório de grupos do CNPq.

References

BAWARSHI, A. S.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. Tradução: Benedito Gomes Bezerra et al. São Paulo: Parábola, 2023.

BHATIA, V. K. Analysing genre: language use in professional settings. New York: Longman, 1993.

BHATIA, V. K. A análise de gêneros hoje. In: Gêneros e sequências textuais. Org. BEZERRA, B. G; BIASI-RODRIGUES, B; CAVALCANTE, M. M. Pernambuco: EDUPE, 2009.

BEZERRA, B. O gênero como ele é (e como ele não é). São Paulo: Parábola. 2022.

BIASI-RODRIGUES, B. O gênero resumo: uma prática discursiva de comunidade acadêmica. In: BIASI-RODRIGUES, Bernadete; ARAÚJO, Júlio César; SOUSA, Socorro Cláudia Tavares. Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 49-76

HEMAIS, B; BIASI-RODRIGUES, B. A proposta sociocorretórica de John M. Swales para o estudo dos gêneros textuais. In: Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola, 2012.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Singapura: Pearson Education Limited, 2000

NETO, J. B. Ensaios de filosofia da linguística. São Paulo: Parábola, 2004.

OLIVEIRA, J. H. P. Análise de gênero em contextos específicos: organização retórica e construção de sentidos no resumo de comunicação para eventos acadêmicos. 2017. 198f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/975. Acesso em: 20 de jun. 2023

OLIVEIRA, J; BEZERRA, B. Gêneros de resumos em eventos acadêmicos: Inter-relações textuais e contextuais. Campinas: Linguística Aplicada. n.30, set/dez. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/pzvpgKBbtcWgTgWm5ZGF5Nm. Acesso em 20 de maio de 2023.

PLATAFORMA LATTES. Sobre a plataforma Lattes. Disponível em: https://lattes.cnpq.br. Acesso em: 10 de julho de 2023.

PACHECO, J. T; BERNARDINO, C. G. Culturas disciplinares em análise sociorretórica de gêneros: em busca de uma proposição conceitual. Fórum linguístico, Florianópolis, v. 19, n. 04, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/issue/view/3530. Acesso em: 15 de ago. 2023.

PINHEIRO PORTO, A. J; MELO, B. O. R. Organização retórica da seção considerações finais em monografias de letras. Letras em revista, v. 11, n. 01, jun. 2020. ISSN 2318-1788. Disponível em: https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/239. Acesso em: 25 jun. 2023.

PORTO, A. J. P.; MELO, B. O. R. de. Organização Retórica da Seção Considerações Finais em Monografias de Letras. Letras Em Revista, [S.l.], v. 11, n. 01, jun. 2020.

SOUSA, E. B. de. Gênero projeto de pesquisa: onde esfera acadêmica, comunidade acadêmica e cultura disciplinar se encontram. Letras em revista, [S.l.], v. 11, n. 01, jun. 2020. ISSN 2318-1788. Disponível em: https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/290. Acesso em: 15 ago. 2023.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

28-12-2023