Sense and reference in the interpretation of story-problem in mathematics

the importance of lexical choice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43880

Keywords:

Formal semantics, Referential semantics, Language-mathematics interface

Abstract

This paper aims to investigate the difficulty of interpreting mathematical problem statements by analyzing the semantic relations between the natural language of the statements and their translation into mathematical language during resolution. Divided into two stages, the study initially involved observing four 6th-grade students to understand how they interpreted simple statements, followed by the analysis of four problem situations related to percentages from different school years (6th, 7th, and 8th grades). The objective was to identify difficulties in interpreting mathematical statements, given the need for logical-formal thinking. Contrary to the common notion of low literacy in both native language and mathematical language, the study analyzed various linguistic and structural reasons and aspects that pose challenges, in addition to mathematical challenges, for students proficient in both areas. To better understand, we relied on Frege's (1978) assumptions about Sense and Reference and the concept of Compositionality. The analysis was carried out primarily through questionnaires to the students, followed by a detailed analysis of the statements in the didactic texts, highlighting the recurring terms identified by the participants as unknown. Thus, lexical choice was identified as a significant challenge, directly affecting students' understanding and interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tainara Duro Agostini, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestra em Linguística e graduada em Letras (Português e Espanhol) pela mesma instituição.

Dirceu Cleber Conde, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Professor e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Graduado em Letras (Português) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), com estágio doutoral na Université Paris III - La Sorbonne Nouvelle.

References

AGOSTINI, T. D. Estrutura e interpretação de situações-problema em matemática: uma análise baseada na semântica formal. 2019. Tese (Doutorado em Linguística) – Departamento de Letras, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

BARCELLOS, J. S. “Esse é mais difícil por causa das palavras”: uma investigação psicolinguística acerca do papel da linguagem na resolução de problemas matemáticos de divisão. 2017. 178 f. Dissertação (Mestrado em Letras/Estudos da Linguagem) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

CÂNDIDO, P. T. Comunicação em Matemática. In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed. p. 15-28, 2001.

CHIERCHIA, G. Partitives, reference to kinds and semantic variation. Semantics. Critical concepts in linguistics, v. 3, p. 415-446, 2003.

CHOMSKY, N. Language and the problems of knowledge. Cambridge: MIT Press, 1988.

CHOMSKY, N. Sobre natureza e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CORREIA, D. V. M. Complexidade sintáctica: implicações na compreensão de enunciados de exercícios de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE LINGUÍSTICA, 20, 2004, Lisboa. Actas do XX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, 2004. p. 445-469.

DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática - 1ª a 5ª séries. Para estudantes do curso Magistério e professores do 1º grau. 12. ed. São Paulo: Ática, 2003.

DANTE, L. R. Projeto Teláris Matemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 2015.

FREGE, F. L. G. Lógica e filosofia da linguagem. São Paulo: Cultrix, 1978.

FREGE, F. L. G. Philosophical and mathematical correspondence. 1982.

FREGE, F. L. G. Begriffsschrift, a formula language, modeled upon that of arithmetic, for pure thought. In: VAN HEIJNOORT, J. (ed.). From Frege to Gödel. Lincoln: to Excel Press, 1999. p. 1-82.

GRANELL, C. G. A aquisição da linguagem matemática: símbolo e significado. In: TEBEROSKY, A.; TOLCHINSKY, L. (org.). Além da alfabetização: a aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. São Paulo: Ática, 2003.

LORENSATTI, E. J. C. Linguagem matemática e língua portuguesa: diálogo necessário na resolução de problemas matemáticos. Revista Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 89-99, 2009.

MORTARI, C. A. Introdução à lógica. São Paulo: Unesp, 2001.

PARTEE, B. H. Nominal and temporal anaphora. Linguistics and philosophy, p. 243-286, 1984.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Trad. Heitor Lisboa de Araujo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

OLIVEIRA, R. P. Semântica. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2001a. v. 2. p. 17-46.

OLIVEIRA, R. P. Semântica formal: uma breve introdução. Campinas: Mercado de Letras, 2001b.

OLIVEIRA, R. P.; BASSO, R. M. A Semântica, a pragmática e os seus mistérios. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, v. 5, n. 8, 2007. Disponível em: https://www.revel.inf.br. Acesso em: 10 mar. 2018.

SILVEIRA, A. N. S. Semântica formal: uma proposta para a interpretação de texto na educação básica. 2014. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas – Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SINGER, J. A.; KOHN, S. A.; RESNICK, L. B. Knowing about proportions in different contexts. In: NUNES, T.; BRYANT, P. (org.). Learning and teaching mathematics: an international perspective. Hove: Psychology Press, 1997. p. 115-132.

SOUSA, O. C.; CARDOSO, A. (ed.). Desenvolver competências em língua. Percursos didácticos. Lisboa: Colibri/CIED, 2010.

Published

23-08-2024