Argumentative potential of causality connectors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43884

Keywords:

Teaching, Argumentation, Connectors, Logical relationships

Abstract

The theme of this article is the use of causal connectors, focusing on the logical relationship of cause and effect in relation to other discursive-inferential relations such as explanatory, conditional and final or resultive. The primary objective is to observe the syntactic and semantic-pragmatic functions of the cohesive elements present in the textual construction, whose decoding is essential to understand the argumentative intention of the enunciators. Based on a theoretical apparatus that encompasses study Based on a theoretical apparatus that encompasses studies of the text as discourse and that allows us to understand the discourse-argumentation interface, a reflexive view of grammar is presented, through the analysis of real statements of written production. Constructions in genres such as cartoons and comic strips will be analyzed, differently of traditional approaches of the School, which prioritize the recognition of metalanguage and prescription. It is hoped that the reflections made and the proposed analyzes can contribute to a more conscious teaching of reading and interpretation that develops students' argumentative and communicative skills, in various textual genres.

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Author Biographies

Maria Aparecida Lino Pauliukonis, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Literatura pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada em Letras (Português-Inglês) pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Franca — campus avançado da USP. Realizou Pós-Doutorado em Análise do Discurso pela Universidade Paris 13, sob a supervisão de Patrick Charaudeau. Professora Titular e Emérita de Língua Portuguesa da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Claudia Assad Alvares, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Bacharela e Licenciada em Letras – Português/Latim e Respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e graduada em Psicologia pela UFRJ. Professora Adjunta de Língua Portuguesa da Faculdade de Letras da Universidade de Pernambuco (UPE).

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Published

23-08-2024