Digital Culture and Education

new possibilities, new challenges for teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43914

Keywords:

Digital culture, Teacher education, Digital technologies

Abstract

This paper discusses the impact of digital culture on education and its implications on teacher education, as well as the challenges and possibilities for this education. We will reflect on the new profile of students and how they relate to different tools and technological resources present in digital culture. Next, we will focus on the new challenges and possibilities for teacher education. We defend a approach of teacher education that enable them to use digital technologies in a critical, reflective and creative way. We adopt as theoretical support the studies of Castells (2011), Gabriel (2013), Lévy (2010) Pérez Gómez (2015), Santaella (2010). This is a bibliographical study that is validated by the need to understand the transformations in the ways of producing knowledge and how these impacts on the educational process and, mainly, on teacher education.

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Author Biographies

Lilia Aparecida Costa Gonçalves, Universidade do Grande Rio (Unigranrio)

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes da Universidade do Grande Rio (Unigranrio).

Márcio Luiz Corrêa Vilaça, Universidade do Grande Rio (Unigranrio)

Doutor em Letras pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes da Universidade do Grande Rio (Unigranrio).

Kátia Cristina do Amaral Tavares, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora titular do Departamento de Letras Anglo-Germânicas da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), onde também atua no Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e no Programa de Mestrado Profissional em Letras.

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Published

23-08-2024