The importance of Applied Linguistics in the initial training of Libras teachers
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43919Keywords:
Teacher training, Teaching Libras, Applied Linguistics of LibrasAbstract
The main objective of this study is to discuss the importance of the Applied Linguistics discipline in the practice of Libras (Brazilian Sign Language) teachers who will work in the context of Basic Education. The introduction of Libras as a subject in the curriculum of undergraduate courses makes one think about the lack and need for organization of the subject in the academic field, as well as the professional issue of the future teacher in the classroom, his/her practice in teaching with deaf or hearing students, as well as the explanation of content highlighting aspects of deaf culture and teaching methodologies in the service needed in education with such students. Based on this premise, we opted to carry out a bibliographical research of the 'Meta Analysis' type. We selected the Scielo and Periódicos Capes (Capes's Newspapers) websites as a database for the survey with a delimitation of a time frame of 8 (eight) years, that is, 2015 to 2023. The results indicated few studies involving the field of Applied Linguistics and initial training of Libras teachers. Despite this, those analyzed present significant contributions from this area of knowledge to teaching, as well as reflecting on a practice aligned with the reality that surrounds the student, whether deaf or hearing.
Downloads
References
ALMEIDA, E. V.; MAIA FILHO, V. Aprenda Libras com eficiência e rapidez. Curitiba, PR: Mãos Sinais, 2009.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 10 dez. 2022.
BRASIL. Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002 e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF, 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 10 dez. 2022.
CASTRO, A. A. Revisão sistemática e meta-análise. 2001. Disponível em: http://www.usinadepesquisa.com/metodologia/wp-content/uploads/2010/08/meta1.pdf. Acesso em: 5 dez. 2022.
CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, V. J. (org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2. ed., Pelotas: Educat, 2008.
CÔRREA, L. B.; BRANCHER, V. R.; FERRÃO-CORDERO, B. Tensões e enfrentamentos da formação de professores de libras no ensino superior. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 8, e1464, 2022.
GARCIA, B. G. Defesa da língua de sinais e do direito à educação bilíngue. In: KARNOPP, L.; KLEIN, M.; LUNARDI-LAZZARIN, M. (org.). Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Ed. Ulbra, 2011.
GESSER, A. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a Libras. São Paulo: Parábola editorial, 2012.
KUMADA, K. M. O.; PRIETO, R. G. Formação inicial de professores de Libras: primeiros desafios ao reconhecimento do sujeito multifacetado. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 27, n. 1, p. 34-50, 2019.
NEIGRAMES, W. P.; SANTOS, L. E. M.; ALMEIDA, F. A. S. D. O ensino de Libras e a linguística aplicada: uma ponte possível. Linguagem: Estudos e Pesquisas, Catalão, v. 22, n. 1, p. 67-82, 2018.
OLIVEIRA, A. A.; BARBOSA, M. G. S. Contribuições da linguística aplicada para o ensino de português para surdos. Caderno Seminal Digital, Rio de Janeiro, v. 36, n. 36, p. 224-252, 2020.
PINTO, C. M. Metanálise qualitativa como abordagem metodológica para pesquisas em letras. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau-SC, v. 8, n. 3, p. 1033-1048, 2013.
SILVA, J. A. T.; MAIA, A. M. F.; LIMA, R. P. Implicações do uso de jogos lúdicos no processo de ensino da Libras como segunda língua para pessoas ouvintes. Revista Diálogos, Cuiabá, v. 7, n. 2, p. 187-200, 2019.
SOUZA, A. L. S. et al. Formação inicial e continuada de professores em Libras: utilizando metodologias ativas focadas no imagético. Revista ELO – Diálogos em Extensão, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 12-21, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.