Language policies, their objectives, and internationalization of higher education

a look at northeastern institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43924

Keywords:

Languages without Borders, Language policies, Internationalization, Objectives, Northeast Region

Abstract

Internationalization is not a recent movement of Higher Education Institutions (HEIs), being associated to the emergence of universities, however, with the intensification of globalization in postmodernity, it has been emphasized and required (Matos; Carvalho, 2023; Stallivieri, 2017). It is characterized by its multifaceted nature, difficult definition, inter/multi/transdisciplinarity, and neoliberal/colonial aspects (Chagas, 2023; Stein et al, 2016). In Brazil, the processes of internationalization, language teaching and learning (LTL), and the development of language policies (LPs) have been mediated since 2012 by the Languages without Borders (LwB) program (Abreu-e-Lima et al, 2023). We aim to present the most and least recurrent objectives in LPs of 16 HEIs in the Brazilian Northeast, as well as the recurrence of mention of the LwB in these documents. It is an interpretivist research, with a quali-quantitative approach, situated in Applied Linguistics. We apprehend as results the mention of LwB in 10 out of the 16 LPs analyzed, showing its prominence regarding assistance/promotion of language courses and the construction of these documents. As the most frequent objective, we observed a search for the democratization of access to LTL. Conversely, the least mentioned objective was the support for the development of language planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Natan Alves dos Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe (UFS) com bolsa CAPES. Graduado em Letras Inglês pela UFS.

Elaine Maria Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), mestre em Letras pela mesma instituição. Professora do Departamento de Letras Estrangeiras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFS. Coordenadora Nacional da Rede Andifes IsF-Inglês.

References

ABREU-E-LIMA et al. Idiomas sem Fronteiras: internacionalização da educação superior e formação de professores de língua estrangeira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Edital n. 29/2017. Edital de chamada pública para recredenciamento de Universidades Federais para atuação como Núcleo de Línguas (NucLi- IsF) no âmbito do Programa Idiomas sem Fronteiras (IsF). Disponível em: <http://isf.mec.gov.br/images/2017/Edital_29_2017.pdf>. Acesso em: 08 jul. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Portaria MEC 30/2016. Amplia o Programa Idiomas sem Fronteiras. Disponível em: <http://isf.mec.gov.br/images/2016/janeiro/Portaria_30_IdiomassemFronteiras_2016.pdf>. Acesso em: 08 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Superior. Programa

Idiomas sem Fronteiras. Portaria n. 973, de 14 de novembro de 2014. Disponível em:

<http://isf.mec.gov.br/images/pdf/novembro/

Portaria_973_Idiomas_sem_Fronteiras.pdf>. Acesso em: 1 ago. 2021.

BRASIL. Portaria No 1.466, de 18 de dezembro de 2012. Institui o Programa

Inglês sem Fronteiras. Disponível em:

<http://isf.mec.gov.br/images/pdf/portaria_normativa_1466_2012.pdf>. Acesso

em: 1 ago. 2021.

CANAGARAJAH, S. Translingual Practice: Global Englishes and Cosmopolitan Relations. New York: Routledge, 2012.

CHAGAS, L. A. Uma percepção crítica sobre a internacionalização da Educação superior como missão universitária: os cursos de Letras Línguas Estrangeiras no Brasil em foco. Revista de Estudos de Cultura, v. 9, n. 23, 2023, p. 31-48.

FINARDI, K. R.; GUIMARÃES, F. F.; MENDES, A. R. Reflecting on Brazilian Higher Education (Critical) Internationalization. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 6, 2020, p. 1-23.

GOMES, R. B.; SANTOS, E. M. Da Política ao Planejamento Linguístico: Por uma construção coletiva em prol da Internacionalização. In: CHAGAS, L. A.; COELHO, J. P. P. (Orgs). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. 1 ed. Cassilândia: Fundação Universidade Estadual De Mato Grosso Do Sul: CLEUEMS|UUC, 2023, p. 17-31.

GONÇALVES, J. S. S. Direitos linguísticos no acesso ao direito à educação por migrantes forçados no Brasil: Estado, práticas e educação superior. Dissertação (Mestrado em Direito) – Programa de Pós-graduação em Direito, Faculdade de Direito, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R.; CASOTTI, J. B. C. Internationalization and Language Policies in Brazil: What is the Relationship?. Rev. Brasileira Linguística Aplicada, v. 19, n. 2, 2019, p. 295-327.

GUIMARÃES, R. M.; PEREIRA, L. S. M. Mapeamento dos estudos sobre políticas linguísticas e internacionalização no brasil: uma selfie. Fórum Linguístico, v. 18, n. 1, 2021, p. 5596- 5617.

GUMARÃES, R. M.; SILVA, K. A. Políticas linguísticas para a internacionalização da educação: um olhar decolonial a partir dos institutos federais. Linguagem em Foco, v. 14, n. 1, 2022, p. 33-56.

JERNUDD, B.; NEKVAPIL, J. History of the field: a sketch. In: SPOLSKY, B. (Org.). The Cambridge handbook of language policy. United Kingdom: Cambridge University Press, 2012, p. 16-36.

KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguistica Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada na Modernidade Recente: Festschrift Para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013, p. 39-58.

KNIGHT, J. An Internationalization Model: responding to new realities and challenges. In. DE WIT, H.; JARAMILLO, J. G.; KNIGHT, J. (orgs.). Higher Education in Latin America: the international dimension. Washington, D. C.: The World Bank, 2005. p. 1-38.

KNIGHT, J. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2 ed. São Leopoldo: Oikos, 2020.

LEAL, F.; ABBA, M. J.; FINARDI, K. Imersos no imaginário global dominante: refletindo sobre os discursos de internacionalização da educação superior no brasil. In: Colóquio Internacional de Epistemologia e Sociologia da Ciência em Administração, 2023, Florianópolis. Anais…, 2023.

LIMA, M. C.; MARANHÃO, C. M. S. D. A. O sistema de educação superior mundial: Entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 14, n. 3, 2009, p. 583-610.

MARGINSON, S. Limitations of the leading definition of ‘internationalisation’ of higher education: is the idea wrong or is the fault in reality?. Globalisation, Societies and Education, 2023, p. 1-20.

MATOS, M. P. S. R.; CARVALHO, M. L. G. S. Políticas Linguísticas de Internacionalização e o papel das universidades: algumas considerações sobre o contexto brasileiro à luz do direito linguístico. Revista de Estudos de Cultura, v. 9, n. 23, 2023, p. 49-68.

NOGUEIRA, C. Ingresso de negros em universidades aumenta 205% com Lei de Cotas. Poder360, 30/08/2022. Disponível em: https://www.poder360.com.br/educacao/ingresso-de-negros-em-universidades-aumenta-205-com-lei-de-cotas/. Acesso em: 15 dez. 23.

OLIVEIRA, F. C. M. O cenário do ensino de língua inglesa no Brasil: globalização, poder e exclusão social. Tabuleiro de Letras, v. 14, n. 1, 2020, p. 152–165.

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva*. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por Uma Linguística Aplicada INdisciplinar. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 67-84.

RAJAGOPALAN, K. Política linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, C. et al (Orgs.). Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013, p. 19-42.

SANTOS, E. M.; GREGOLIN, I. V. Planejamento Linguístico: um processo coletivo voltado para a materialização da Política Linguística da instituição. In: CHAGAS, L. A.; COELHO, J. P. P. (Orgs). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. 1 ed. Cassilândia: Fundação Universidade Estadual De Mato Grosso Do Sul: CLEUEMS|UUC, 2023, p. 32-46.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SEVERO, C. G. Política(s) linguística(s) e questões de poder. Alfa, São Paulo, v. 57, n. 2, 2013, p. 451-473.

SILVA, T. G.; SILVA, T. T. O lugar político-social do Inglês sem Fronteiras diante da internacionalização da educação superior brasileira. Olhares & Trilhas, Uberlândia, vol. 21, n. 2, maio/agosto/2019, p. 170-185.

STALLIVIERI, L. Compreendendo a internacionalização da educação superior. In: Revista de Educação do Cogeime, Ano 26, n. 50, jan/jun 2017, p. 15-36.

STALLIVIERI, L. International virtual education needs greater support. University World News, 23 de maio de 2020. Disponível em: <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200518150642841>. Acesso em: 13 jul. 2022.

STEIN, S. et al. Towards Different Conversations About the Internationalization of Higher Education. Comparative and International Education / Éducation Comparée et Internationale, vol. 45, n. 1, 2016, p. 1-18.

UFPB - Universidade Federal da Paraíba. Resolução nº 15/2020. Regulamenta a Política Linguística da Universidade Federal da Paraíba.

UFPE - Universidade Federal de Pernambuco. Resolução Nº 03/2018. Institui e regulamenta a Política Linguística da UFPE.

UFRPE - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Resolução nº 121/2018. Institui “Ad referendum” deste Conselho, a Política Linguística da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), com diretrizes para ações na área de idiomas, considerando o processo de internacionalização da UFRPE.

UFS - Universidade Federal de Sergipe. Resolução Nº 35/2018/CONEPE. Aprova a Política Linguística da UFS.

VERONELLI, G. Sobre a colonialidade da linguagem. Tradução: DAITCH, S. Revista X, v. 16, n. 1, 2021, p. 80-100.

Published

23-08-2024