The functional diaconstruction [NP(VPFUNC)X]

a description of incompatibilities in the context of L2BP acquisition by deaf learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i40.45183

Keywords:

Deafness, UBGC, DCG, L2BP

Abstract

The article deals with research developed within the scope of Usage-Based Construction Grammar (Goldberg, 2006; Diessel, 2019; Perek, 2015) and Diasystematic Construction Grammar (Höder et al 2021). The motivation for this investigation was due to the perception that deaf students of different age groups and education levels present distortions in the use of the functional construction [NP VFUNC X] with the verbs SER and ESTAR in Brazilian Portuguese (BP). Our hypothesis is that deaf learners may not have specified the functional construction [NP VFUNC X] of BP (Soares & Nascimento, 2020), and its microconstructions, but only the functional diaconstruction [NP(VPFUNC) X], which leads to overgeneralizations, language transfer and interference in L2BP, that are reflected in systemic problems in the written production of these individuals. For this qualitative and quantitative research, we applied a diagnostic test (TDiag) in cloze format, to check the performance of deaf learners regarding the construction, observing morphosyntactic incompatibilities, which allowed us to characterize three groups of deaf learners' writing problems in L2BP (a) Deletions; (b) Improper fillings and (c) Discordant combinations.

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Author Biographies

Roberto de Freitas Junior, UFRJ

Graduado em Português/Inglês pela UFRJ, com especialização em Língua Inglesa pela PUC-Rio, mestrado e doutorado em Linguística pela UFRJ e posdoc pela Universidade de Birmingham. Chefe do Departamento de Letras-Libras/UFRJ, Diretor Adjunto de Cultura e Extensão da FL/UFRJ; Membro do Colegiado de Extensão da FL/UFRJ; Professor Adjunto de Estudos Linguísticos do Dpto de Letras-Libras/UFRJ. Professor permanente do Programa de Pós Graduação em Linguística da UFRJ e do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UERJ/FPP. Membro do Grupo de Trabalho Descrição do Português da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL). Interessado em estudos sobre a representação cognitiva, como L1 e L2, do PB, da LIBRAS e do Inglês, com ênfase na interface estrutura argumental/informacional e à luz da Gramática das Construções Baseada no Uso e da Gramática das Construções Diassistêmica. Coordenador do Núcleo de Estudos Sobre InterlínguaS (NEIS/UFRJ) e professor pesquisador do grupo Discurso & Gramática (D&G/UFRJ). Colaborador do LabLetras UERJ/FFP. 

Hosana Sheila da Silva Rosa Xavier, Secretaria Municipal de São Gonçalo

Mestre em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (FFP-UERJ), Especialista em Educação Inclusiva (UERJ) e em Psicopedagogia (UNIPLI). Graduada em Letras-Libras (UFRJ) e em Pedagogia (UNILASALLE-RJ), professora de Libras do Centro Interescolar Ulysses Guimarães (CIUG). Atuou como professora de Sala de Recursos Multifuncionais, professora de Educação Infantil e assessora de Educação Inclusiva responsável pela elaboração de cursos de Libras na Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo. Ministrou a disciplina Libras nas seguintes instituições: Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Dpto de Letras-Libras/UFRJ) e Faculdade Maria Thereza (Cursos de Pedagogia e Biologia). 

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Published

22-12-2024