Thank you for the music

Reflections on music as a resource for expanding repertoires and possibilities for meaning making in the context of critical language education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i41.45397

Keywords:

Critical language education, Music as a multimodal text, Critical literacy, Love

Abstract

In this article, we problematize and reflect on the potential of using music as a resource for expanding repertoires in the process of critical language education based on the interaction between a student and her teacher during an English teaching project in a university context. Even though the empirical material was generated remotely, in a pandemic context, in this study we expanded the discussion on the use of music in the context of critical linguistic education to other modes of interaction. We relied on post-critical studies to rhizomatize the empirical material composed of the set of records of the dialogued exchanges that occurred between the two of them during the project in multimodal written activities carried out and reviewed; the individual plans of research agents; feedback, both oral and written; and transcripts of videoconferences of weekly meetings. We show how in a teaching project, developed during the Covid-19 pandemic, it was possible to maintain contact with the language and expand different repertoires: linguistic, social, affective, lexical, cultural, among others. Furthermore, working with music favors the process of reflecting on what we feel, how we project our feelings, and how we think about the things that happen in our world. We conclude by stating that it is possible to adapt the work carried out to other contexts and promote discussions that strengthen the expansion of critical language education.

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Author Biographies

Karyelly Guimarães Moreira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Anápolis, com complementação em Pedagogia e especialização em Psicopedagogia pelo Instituto Maximus. É especialista em Metodologia de Ensino da Língua Portuguesa e Literatura pelo Centro de Ensino Leonardo da Vinci (Uniasselvi) e em Metodologia de Ensino da Língua Inglesa pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (Faveni). Graduada em Letras - Português e Inglês pela UEG. Integra o Grupo de Estudos em Perspectivas Críticas na Educação Linguística, Letramentos e Discursos (Integra/UEG). Professora efetiva da SEDUC-GO e professora substituta na UEG - Unidade Universitária de Posse-GO.

Barbra Sabota, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Doutora e mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Realizou estágio de pós-doutorado em Linguística Aplicada na Universidade de Brasília (UnB). Graduada em Letras – Português e Inglês pela UFG e possui aperfeiçoamento em Language, Literature and Arts pela Universidade de Cambridge. Professora da Unidade Anápolis de Ciências Socioeconômicas e Humanas da Universidade Estadual de Goiás (UEG), com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação, Linguagem e Tecnologias, onde coordena o Laboratório de Mídias Interativas (LIM) Coordena o grupo de Estudos INTEGRA - Perspectivas Críticas em Educação Linguística e Letramentos. Membro do Grupo de Estudos Transição, da Rede Cerrado de formação crítica de professoras/es de línguas.

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Published

23-12-2024