A study on reading and writing habits and executive functions in high school graduating students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i41.45413

Keywords:

Reading and writing habits, Cognition, Executive functions, Working memory, Metacognition

Abstract

This study aims to investigate the reading and writing habits of graduating students from technical courses integrated with high school, relating these habits to neuropsychological and sociodemographic data. Based on this objective, the research explores the relationship between reading, writing, and working memory, highlighting the influence of executive functions in this context. The study includes 41 graduating students from the technical course of two campuses of a federal institution in RS. For the research, profile, reading and writing habits, socioeconomic, and sociodemographic questionnaires were applied, as well as the digit span and word span subtests. Data analysis showed a significant correlation between performance in the Digit Backwards test and writing habits; Digit Backwards and reading and writing habits; and also, a significant correlation between Word Span and writing habits. The results emphasize the importance of frequent reading and writing on working memory and highlight the need for educational strategies that promote both reading and writing, essential skills for the student's academic and cognitive performance.

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Author Biographies

Fernanda Schneider, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Letras/Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestra em Letras - Estudos Linguísticos, especialista em Língua Portuguesa e graduada em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Participou do Programa Ensino de Inglês como Língua Estrangeira, com bolsa CAPES, no Institute of Education (IOE) da Universidade de Londres. Realizou estágio de doutorado no Laboratório de Neurolinguística do The Graduate Center (CUNY), com bolsa pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES), sob a orientação da professora Dra. Loraine K. Obler. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Ibirubá.

Lucilene Bender de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com estágio sanduíche no Learning Research and Development Center (LRDC) da Universidade de Pittsburgh. Mestra em Letras (Leitura e Cognição) e graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Farroupilha, atuando no Mestrado Profissional em Educação Básica.

Sabrine Amaral Martins, Instituto Federal Farroupilha (IFFar)

Doutora em Letras (Neuropsicolinguística) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e mestra em Linguística Aplicada (Aquisição, Variação e Ensino) pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel). Graduada em Letras – Português – Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora do Instituto Federal Farroupilha, Campis São Borja. Vice-líder do grupo de pesquisa Linguagem e Cognição e membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN), do Society of Scientific Study of Reading (SSSR) e da Rede Brasileira de Letramento em Saúde (REBRALS).

Diane Blank Bencke, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com bolsa CAPES. Realizou cursos de Advanced English Grammar e preparação para o exame IELTS na Cidade do Cabo e atuou como visiting scholar na UC Berkeley, pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior da CAPES. Participou do Programa de Desenvolvimento Profissional para Professores de Língua Inglesa (PDPI) na University of Missouri. Mestra e graduada em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc), com ênfase em Leitura e Cognição. Membra do Advisory Council do Braz-Tesol, do chapter do Rio Grande do Sul. Professora de Letras no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Rolante.

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Published

23-12-2024