Booktube

a genre in three literacies (digital, literary, and oral)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i41.45553

Keywords:

Speech genre., Digital technologies, Booktube, Didactic sequence, Literacies

Abstract

This article aims to discuss the potential of the BookTube genre for expanding digital, literary, and oral literacy by analyzing a production process of this genre by a pair of elementary school students during a didactic sequence. We based this study on postulates from Bakhtin (2016) and the notions of literacy (Soares, 2002, 2009), more particularly digital literacy (Buzato, 2006; Lima-Neto; Carvalho, 2022; Ng, 2012; Ribeiro, 2009; Soares, 2002), literary literacy (Cosson, 2021, 2022), and oral literacy (Antunes, 2003; Kuyumjian, 2016; Moraes, 2016; Nascimento; Souza; Sá, 2016; Sá; Nascimento, 2016). Our corpus is a BookTube scripted and produced by a pair of students about the book Hana's Suitcase. The data showed that students developed digital, literary, and oral literacy from the beginning of the didactic sequence to its end since they used various software — including video editing —, curated information, related the book to other artistic works, and sought to adapt the oral language to their audience. We conclude that the BookTube production process provides students with meaningful experiences to develop these three literacies.

Downloads

Author Biographies

  • Dayana Junqueira Ayres, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Doutora em Linguística e mestra em Letras pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Licenciada em Letras Vernáculas pela mesma instituição. Membro do grupo de pesquisa Círculo do Texto em Diálogo e do Grupo de Pesquisa em Estudos da Linguagem (GPEL).

  • Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora titular do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista, onde também atua no Programa de Pós-Graduação em Linguística. Líder do grupo de pesquisa Círculo do Texto em Diálogo e membro do GT de Linguística de Texto e Análise da Conversação da Anpoll, do Grupo de Pesquisa em Estudos da Linguagem (GPEL), do Grupo O Círculo de Bakhtin em diálogo e do Grupo de Estudos Bakhtinianos (GEB).

  • Ana Claudia Oliveira Azevedo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Doutoranda e mestra em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Licenciada em Letras Modernas (Português, Inglês e respectivas literaturas) pela mesma instituição. Membro do grupo de pesquisa Círculo do Texto em Diálogo e do Grupo de Pesquisa em Estudos da Linguagem. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB).

References

AILLERIE, K. Teenagers’ information practices in academic settings: What relevance for atransliteracy-based approach? Journal of Librarianship and Information Science, v. 51, n. 2, p. 737–745, 2017.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

AYRES, D. J.; PEREIRA, M. H. M.; AZEVEDO. A. C. O. Booktube: um gênero discursivo advindo das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação. Entrepalavras, v. 11, n. 3, p. 1–27, 2021.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Versão final. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BUZATO, M. K. Letramentos Digitais e Formação de Professores. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE: EDUCAÇÃO, INTERNET E OPORTUNIDADES, 2006, 3, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Memorial da América Latina, 2006.

CAZDEN, C.; COPE, C.; FAIRCLOUGH, N.; GEE, J.; KALANTZIS, M.; KRESS, G.; LUKE, A.; LUKE, C.; MICHAELS, S.; NAKATA, M. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. In: RIBEIRO, A. E.; CORRÊA. H. T. (org.). Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. Trad. Adriana Alves Pinto et. al. Belo Horizonte: LED, 2021.

COSSON, R. Paradigmas do ensino de literatura. São Paulo: Contexto: 2021.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2022.

DOLZ, J. NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J. NOVERRAZ, M. SCHNEUWLY, B. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004. p. 81–108.

KUYUMJIAN, N. M. M. Letramento oral no ensino de francês: o exemplo dos livros orais. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 11–34.

LIMA-NETO, N. V.; CARVALHO, A. B. Letramento digital: breve revisão bibliográfica do limiar entre conceitos e concepções de professores e professoras. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 15, p. 1–11, 2022.

MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação. São Paulo: Editora Ática, 2010.

MORAES, E. M. A. Letramento oral em LI em contextos virtuais: Start New Game. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 101–123.

NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. Preambulando a temática e os textos da obra. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 7–10.

NG, W. Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, v. 59, ed. 3, p. 1065–1078, 2012.

RIBEIRO, A. E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, v. 8, n. 1, p. 15–38, 2009.

SÁ, R. L.; NASCIMENTO, J. F. Formação e identidade linguística: um estudo comparativo de letramento oral no Brasil. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 151–167.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: Letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143–160, 2002.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

23-12-2024