Booktube
a genre in three literacies (digital, literary, and oral)
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v18i41.45553Keywords:
Speech genre., Digital technologies, Booktube, Didactic sequence, LiteraciesAbstract
This article aims to discuss the potential of the BookTube genre for expanding digital, literary, and oral literacy by analyzing a production process of this genre by a pair of elementary school students during a didactic sequence. We based this study on postulates from Bakhtin (2016) and the notions of literacy (Soares, 2002, 2009), more particularly digital literacy (Buzato, 2006; Lima-Neto; Carvalho, 2022; Ng, 2012; Ribeiro, 2009; Soares, 2002), literary literacy (Cosson, 2021, 2022), and oral literacy (Antunes, 2003; Kuyumjian, 2016; Moraes, 2016; Nascimento; Souza; Sá, 2016; Sá; Nascimento, 2016). Our corpus is a BookTube scripted and produced by a pair of students about the book Hana's Suitcase. The data showed that students developed digital, literary, and oral literacy from the beginning of the didactic sequence to its end since they used various software — including video editing —, curated information, related the book to other artistic works, and sought to adapt the oral language to their audience. We conclude that the BookTube production process provides students with meaningful experiences to develop these three literacies.
Downloads
References
AILLERIE, K. Teenagers’ information practices in academic settings: What relevance for atransliteracy-based approach? Journal of Librarianship and Information Science, v. 51, n. 2, p. 737–745, 2017.
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.
AYRES, D. J.; PEREIRA, M. H. M.; AZEVEDO. A. C. O. Booktube: um gênero discursivo advindo das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação. Entrepalavras, v. 11, n. 3, p. 1–27, 2021.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Versão final. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BUZATO, M. K. Letramentos Digitais e Formação de Professores. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE: EDUCAÇÃO, INTERNET E OPORTUNIDADES, 2006, 3, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Memorial da América Latina, 2006.
CAZDEN, C.; COPE, C.; FAIRCLOUGH, N.; GEE, J.; KALANTZIS, M.; KRESS, G.; LUKE, A.; LUKE, C.; MICHAELS, S.; NAKATA, M. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. In: RIBEIRO, A. E.; CORRÊA. H. T. (org.). Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. Trad. Adriana Alves Pinto et. al. Belo Horizonte: LED, 2021.
COSSON, R. Paradigmas do ensino de literatura. São Paulo: Contexto: 2021.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2022.
DOLZ, J. NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J. NOVERRAZ, M. SCHNEUWLY, B. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004. p. 81–108.
KUYUMJIAN, N. M. M. Letramento oral no ensino de francês: o exemplo dos livros orais. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 11–34.
LIMA-NETO, N. V.; CARVALHO, A. B. Letramento digital: breve revisão bibliográfica do limiar entre conceitos e concepções de professores e professoras. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 15, p. 1–11, 2022.
MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação. São Paulo: Editora Ática, 2010.
MORAES, E. M. A. Letramento oral em LI em contextos virtuais: Start New Game. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 101–123.
NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. Preambulando a temática e os textos da obra. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 7–10.
NG, W. Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, v. 59, ed. 3, p. 1065–1078, 2012.
RIBEIRO, A. E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, v. 8, n. 1, p. 15–38, 2009.
SÁ, R. L.; NASCIMENTO, J. F. Formação e identidade linguística: um estudo comparativo de letramento oral no Brasil. In: NASCIMENTO, J. F.; SOUZA, E. M. F.; SÁ, R. L. (org.). Letramento oral: velhas rotas, novos rumos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 151–167.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: Letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143–160, 2002.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.