Concept maps

Empirical and academic knowledge for mangrove ecosystem

Authors

  • Amina Carvalho da Silva Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0001-8788-5865
  • Mônica Maria Pereira Tognella Universidade Federal do Espírito Santo
  • Erica Duarte-Silva Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.30712/guara.v6i9.15784

Keywords:

Crab, Espírito Santo, Traditional community

Abstract

Critical  and  contextualized  Biology  Teaching  Actions and  Environmental Education are of paramount importance for the conservation of the Environment in general and the Mangrove ecosystem in particular. The objective  of  the  research  was  to  evaluate  the knowledge  about  man-grove in two communities. One constituted by traditional population in Conceição da Barra - ES, and another by students of the Bachelor of Biological Sciences course. This study is ethnographic, and therefore exploratory. The methodology used was the systematic and direct observation associated with the collection of documentary data, with a temporal cut between 1980 and 2017. At the end, 15 conceptual maps were elaborat-ed  to  determine  the  degree  of importance  of  the  focal  element,  based  on  the  list of assumptions  obtained.  The  data  obtained  indicate that  the  species  of  crab  (Ucides  cordatus  L.,  1763) has  great  economic  and  cultural  importance  for  the communities;  both  present  environmental perceptions regarding the importance of the economic, social and environmental roles of the mangrove ecosystem. In relation to students, con-ceptions of conceptual maps reinforce the need for greater study of the environment, for apprehension of the theory by the Bachelor in Biological Sciences. With this, the actions of teaching in the graduation with ap-plications of different techniques should be intensified and the concep-tual map proved to be an excellent tool to evaluate the apprehension of the knowledge. The insertion of the Academy into extension actions with traditional  communities  may  be  a  source of  research,  teaching,  action  and  strengthen  the social  relations  of  the  University,  making  it  present in society. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amina Carvalho da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

    -

  • Mônica Maria Pereira Tognella, Universidade Federal do Espírito Santo

    -

  • Erica Duarte-Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

    -

References

SCHAEFFER-NOVELLI, Y. CINTRÓN-MOLERO, G., SOARES, M. L. G., & DE-ROSA, T. Brazilian mangroves. Aquatic Ecosystem Health & Management, v. 3, n. 4, p. 561-570, 2000.

CHAMY, P. Reser vas Extrativistas Marinhas como instrumento de reconhecimento do direito consuetudinário de pescadores artesanais brasileiros sobre territórios de uso comum. In: Commons in an Age of Global Transition: Challenges, Risks and Opportunities", the Tenth Conference of the International Association for the Study of Common Property, Oaxaca, Mexico, August. p. 9-13, 2004.

SILVA, M. V. da. Naturalismo e biologização das cidades na constituição da ideia de meio ambiente urbano, 2005. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2005.

SANTANA, R.H. Povos tradicionais e meio ambiente: Educação ambiental numa perspectiva intercultural em Cáceres-MT. Universidade Estadual do Mato Grosso, 2008.

BISINOTO, C. M. O. A Educação Ambiental Impactando o Ensino Fundamental da Escola Estadual Governador Clóvis Salgado por Meio Da Reciclagem de Lixo. Em Extensão, Uberlândia, v. 9, n. 2, p. 145-155, 2010.

ANDREOLI, V. M. Diálogos entre os conhecimentos tradicionais e as práticas conser vacionistas da natureza: uma possível abordagem. I Seminário nacional Sociologia & Política UFPR, 2009.

FREITAS, I. M. D. A formulação de um conceito operacional em educação ambiental a partir de um contexto de múltiplas de abordagens. Revista brasileira de Educação Ambiental, Rio Grande, v.7, p. 80-91, 2012.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 9. Ed. São Paulo: Gaia, 2004.

SOUZA, J. C. M; GONÇALVES, L; SOARES, A. M.D. A. Educação ambiental na recuperação e conservação de recursos naturais: a percepção de assentados rurais no cerrado goiano. Revista de geografia agrária, 6 (11), p. 31 2-3 37, 2011.

DIEGUES, A.C e ARRUDA, R. S. V. Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. Brasília: MMA; São Paulo: USP, p. 176, 2001.

BERNARDES, M.D.R; MARQUES, T. A; MATOS, V.C. Educação ambiental: um mecanismo de valorização do conhecimento tradicional in: Anais do Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, Salvador.2013.

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia na prática escolar.1. ed. Campinas, SP: Papirus. 2015.

CORREIA, P. R. M.; DONNER J. R.; John W.A; INFANTE-MALACHIAS, M. E. Mapeamento Conceitual Como Estratégia Para Romper Fronteiras Disciplinares: A Isomeria Nos Sistemas Biológicos. Ciência & Educação, v. 14, n. 3, p. 483-95, 2008.

TAVARES, R. Construindo mapas conceituais. Ciência & Cognição, v.12, p. 72 – 85, 2007.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Florida Institute for Human and Machine Cognition. PráxisEducativa, v. 5, n. 1, p. 9-29, 2010.

OLIVEIRA, M. M.; FROTA, P. R. de O. Mapas conceituais como estratégias para o ensino de educação ambiental. Atos de Pesquisa em Educação, Universidade Regional de Blumenau, v. 7, n. 1, p. 228-241, 2012.

IEMA, Instituto Estadual de Meio Ambiente e Recursos Hídricos. APA Conceição da Barra, 2017. Disponível em:<https://iema.es.gov.br/APA _Conceicao />. Acesso em: 30 de mar. 2017.

ESPÍRITO SANTO. Decreto nº. 1876-R, de 04 de julho de 2007, institui a Área de Proteção Ambiental de Conceição da Barra. Diário Oficial Espírito Santo, Vitória, ES, ISR. 42.290/81, p. 44, 5 jul. 2007. p. 7-8. Disponível em: <http://www.dio.es.gov.br>. Acesso em: 30 mar. 2017.

SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; SIMÃO, A. A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais e Agroindustriais, v. 7, n. 1, 2011.

FIRMO, A. M. S. Etnoecologia da Comunidade de Catadores de Caranguejo de Mucuri, Bahia, 2012. Dissertação de mestrado em biodiversidade Tropical (Ecologia). Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2012.

SILVA, E. C. da. Mapas Conceituais: Modelos de Avaliação. Conference: International Conference on Concept Mapping. Concept mapping to learn and innovate: proceedings of the Sixth International Conference on Concept Mapping, Santos, São Paulo, Brazil, v. 2, 2014.

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Learning how to learn. New York: Cambridge University Press. 1984.

GARCEZ, D. S.; SÁNCHEZ-BOTERO, J. I. Comunidades de pescadores artesanais no estado do Rio Grande do Sul, Brasil. Revista Atlântica, v. 27, n. 1, p. 17-29, 2005.

SOUZA, A. C. F. F.; VIEIRA, D. M.; TEIXEIRA, S. F. Conhecimento tradicional dos pescadores de molusco da bacia do Pina, Recife-Pe. in: Anais do VIII Congresso de Ecologia do Brasil. p. 1-3, 2007.

SCHERER, H. J., PINHEIRO, D. K., & ESSI, L. O conhecimento da Biodiversidade: um estudo de caso com estudantes de graduação de uma universidade brasileira. Monografias Ambientais, v. 14, n. 2, p. 49-58, 2015.

CARVALHO, W. F. B. Percepção de educandos da rede pública urbana e rural sobre os mamíferos do Cerrado. Universidade de Brasília, Faculdade UnB Planaltina – DF, 2014.

CAVALCANTE, A. N., ALMEIDA, Z. S., PAZ, A. C., & NAHUM, V. J. I. Análise multidimensional do sistema de produção pesqueira Caranguejo-Uçá, Ucides cordatus, no município de Araioses, Maranhão–Brasil. Arquivos de Ciências do Mar, v. 44 n. 3 p. 87-98, 2011.

SOFFIATI, A. Manguezais e conflitos sociais no Brasil colônia. in: ENCONTRO DA ANPPAS, 2004, Indaiatuba. Anais eletrônicos. Indaiatuba: [s.n.], 2004. Disponível em:>http://www.anppas.org.br/encontro_anual/encontro2/GT/GT16/gt16_arthur_soffiati.pdf >. Acessado em: 03 de novembro de 2015.

CABRAL, G. Aspectos jurídicos, científicos e filosóficos aplicados à proteção do ecossistema do manguezal. O direito Ambiental do Mangue. 2. ed. João Pessoa: Sal da Terra, 2006.

VALMORBIDA, F. D. L. Percepção e Prática Educativa Ambiental de Alunos do Ensino Fundamental II de uma Escola da Área Rural do Município de Itá. SC. (Especialização em Gestão Ambiental em Municípios). Universidade Tecnológica Federal do Paraná-SC, Medianeira, 2013.

Published

26-06-2018

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARVALHO DA SILVA, Amina; PEREIRA TOGNELLA, Mônica Maria; DUARTE-SILVA, Erica. Concept maps: Empirical and academic knowledge for mangrove ecosystem. Guará Journal, [S. l.], v. 6, n. 9, p. 99–117, 2018. DOI: 10.30712/guara.v6i9.15784. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/15784. Acesso em: 26 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 268

You may also start an advanced similarity search for this article.