People management in the school environment and coping with Burnout syndrome
Keywords:
Burnout Syndrome; Coping Strategies; School Management; Teaching Work.Abstract
Burnout Syndrome or Professional Exhaustion Syndrome has been described as an emotional disorder whose symptoms of extreme exhaustion, stress and physical exhaustion result from exhausting work situations, which demand excessive competitiveness or responsibility. The main cause of the disease is precisely overwork. Burnout Syndrome has affected professionals who work daily under pressure and with constant responsibilities, especially healthcare professionals and teachers. The main objective of this research is to carry out a systematic literature review on the strategies that could be used by school managers to combat Burnout. For this purpose, the Google Scholar database was used, and the search was carried out using the following words: “burnout” and “professores”. The productions were selected preferably from 2013 to 2023, with articles, dissertations and theses included in the collection of this bibliographic review. The analysis of the works allowed us to identify some strategies for coping with Burnout based on managing teachers' emotions. In this aspect, the school manager has a preponderant role in designing and implementing actions that seek to avoid or minimize the effects of professional burnout. It was evident in this work that there is no doubt that the most important intervention must be prevention. This study points to the need to develop and implement a research and debate agenda with a view to establishing a public health policy for teachers.
References
BATISTA, J. B. V., CARLOTTO, M.S., COUTINHO, A.S., AUGUSTO, L. G. S. Prevalência da Síndrome de Burnout e fatores sociodemográficos e laborais em professores de escolas municipais da cidade de João Pessoa, PB. Rev. bras. epidemiol. Ver. Bras. Epidemiol. 2010; 13(3): 502-512.
CARLOTTO, MARY SANDRA; CÂMARA, SHEILA GONÇALVES. Preditores da Síndrome de Burnout em professores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 11, n. 1, Jan/Jun 2007.
CARLOTTO, MARY SANDRA. Síndrome de Burnout em Professores: Prevalência e Fatores Associados. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Out-Dez 2011, Vol. 27 n. 4, pp. 403-410.
CARLOTTO, MARY SANDRA; CÂMARA, SHEILA GONÇALVES. Síndrome de Burnout e estratégias de enfrentamento em professores de escolas públicas e privadas. Psic. da Ed., São Paulo, 26, 1º sem. de 2008, pp. 29-46.
CAVALCANTE, LÍVIA TEIXEIRA CANUTO; OLIVEIRA, ADÉLIA AUGUSTA SOUTO DE. Métodos de revisão bibliográfica nos estudos científicos. Psicol. rev. Vol.26, no.1, Belo Horizonte, jan./abr. 2020.
CEBRIÁ-ANDREU, J. El síndrome de desgaste profesional como problema de salud pública. Gaceta Sanitária, 2005; 19(6), 470-470.
COUTINHO, LAIS SOARES; ALCANTARA, VANESSA CARINE GIL DE. Síndrome de Burnout em professores da rede pública de ensino do Estado do Rio de Janeiro [livro eletrônico], 49 p. Campina Grande: Editora Amplla, 2021. 49 p.
DALCIN, LARISSA. Efeito de uma intervenção para prevenção da Síndrome de Burnout em professores. 86 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Porto Alegre, 2016.
DALCIN, LARISSA; CARLOTTO, MARY SANDRA. Avaliação de efeito de uma intervenção para a Síndrome de Burnout em professores. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 22, Número 1, Janeiro/Abril de 2018: 141-150.
DALCIN, LARISSA; CARLOTTO, MARY SANDRA. Síndrome de Burnout em professores no Brasil: considerações para uma agenda de pesquisa. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 745-771, ago. 2017.
DALFOVO, MICHAEL SAMIR; LANA, ROGÉRIO ADILSON; SILVEIRA, AMÉLIA. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada [online], Blumenau, v.2, n.4, p.01-13, Sem II. 2008.
ESTEVES-FERREIRA, A. A.; SANTOS, D. E.; RIGOLON, R. G. Avaliação comparativa dos sintomas da síndrome de Burnout em professores de escolas públicas e privadas. Rev. Bras. Educ. [online]. 2014, vol.19, n.59, pp.987-1002.
FRANCO, G. Inteligência emocional como fator protetor do Burnout em professores do 2.º e 3.º ciclos e secundário da ram. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 6(1), 417–426. 2014.
FRIGANOVIĆ, A., SELIČ, P., ILIĆ, B., & SEDIĆ, B. Stress and burnout syndrome and their associations with coping and job satisfaction in critical care nurses: a literature review. Psychiatria Danubina, 2019; 31(Suppl 1), 21–31.
GARCIA, L. P.; BENEVIDES-PEREIRA, ANA MARIA T. Investigando o Burnout em Professores Universitários. Revista Eletrônica InterAção Psy – Ano 1, nº 1- Ago 2003 – p. 76-89.
GIL, ANTONIO CARLOS. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1989. 206 p.
GIL-MONTE, P. R. El síndrome de quemarse por el trabajo (burnout). In P. R. Gil-Monte & B. Moreno-Jiménez, Uma enfermidad laboral en la sociedad del bienestar. (pp. 36-37). Madrid: Pirámide, 2005.
GONÇALVES, RAPHAELA DOS SANTOS. A síndrome de Burnout em professores: sua relação com a satisfação no trabalho, fatores sociodemográficos e organizacionais. 78 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Paulo. Programa de Pós graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde, 2023.
LEVY, G. C. T. M.; NUNES SOBRINHO, F. P.; SOUZA, C. A. A. Síndrome de Burnout em professores da rede pública. Produção, v. 19, n. 3, p. 458-465, 2009.
LOURENÇO, VIVIANE PINHEIRO. Absenteísmo, presenteísmo, síndrome de Burnout, liderança ética e estratégias de enfrentamento em professores no Distrito Federal. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2016.
LÜCK, HELOÍSA. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Heloísa Lück. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
MAIOR, EDIT; DOBREAN, ANCA DOBREAN; PĂSĂRELU, COSTINA-RUXANDRA. Teacher rationality, social-emotional competencies and basic needs satisfaction: direct and indirect effects on teacher burnout. Journal of Evidence-Based Psychotherapies, Vol. 20, No. 1, March 2020, 135-152.
MASSA, L. D. B., SILVA, T. S. DE S., SÁ, I. S. V. B., BARRETO, B. C. DE S., ALMEIDA, P. H. T. Q. DE, & PONTES, T. B. Síndrome de Burnout em professores universitários. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 27(2), 180-189, 2016.
MEDEIROS, B. M. V. DE; PRAZERES, L. S. A. DOS. GESTÃO DE PESSOAS NA EDUCAÇÃO: uma análise das propostas participativas no desenvolvimento das políticas públicas educacionais. Anais do Congresso Brasileiro de Processo Coletivo e Cidadania, n. 8, p. 447-463, out/2020 ISSN 2358-1557.
MENDES, RENÉ. Patologia do trabalho. 2. ed. Sao Paulo: Atheneu, 2003.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. CID: burnout é um fenômeno ocupacional. Disponível em
<https://www.paho.org/pt/noticias/28-5-2019-cid-burnout-e-um-fenomeno-ocupacional#:~:text=A%20burnout%20se%20refere%20especificamente,defini%C3%A7%C3%A3o%20%C3%A9%20agora%20mais%20detalhada>. Acesso em 18/12/2023.
PIETROWSKI, DANIELA LOPES; CARDOSO, NICOLAS DE OLIVEIRA; BERNARDI, CLAUDIA CANESTRINE DO NASCIMENTO. Estratégias de coping frente à síndrome de Burnout entre os professores: uma revisão integrativa da literatura nacional. Contextos Clínicos, 11(3):397-409, setembro-dezembro 2018, Unisinos.
RAZEIRA, MAURICIO BERNDT. Síndrome de Burnout e indicadores de qualidade de vida no trabalho dos professores do Instituto Federal de Mato Grosso: Estudo de caso do campus São Vicente. 183 f. Tese Doutorado – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Escola superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2020.
RIBEIRO, L. DA C. C.; OLIVEIRA, T. C.; MOREIRA, S. A.; DE PAULA, F. A. Construção e validação de manual sobre Burnout em professores. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, [S. l.], v. 7, 2017.
RODRIGUES, V. B.; MADEIRA, M. Suporte social e saúde mental: revisão de literatura. Revista da faculdade de Ciências da Saúde. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoas. ISSN 1646-0480.6 (2009) 390-399.
SANTOS, ADRIANA; TEIXEIRA, ANA RAQUEL; QUEIRÓS, CRISTINA. Burnout e stress em professores: um estudo comparativo 2013-2017. Psicologia, Educação e Cultura. Vol. XXII, Nº 1. Maio de 2018.
SANTOS, KARINE DAVID ANDRADE; SILVA, JOILSON PEREIRA DA. Intervenções em Mindfulness para Síndrome de Burnout em Professores: uma revisão integrativa. Contextos Clínicos, v. 14, n. 1, jan./abr. 2021.
SILVA, GABRIELA ANTONIA CORRÊA DA. Estratégias de enfrentamento do estresse docente em escolas municipais. 110 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Taubaté. Programa de Pós-graduação em Educação e Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais. Taubaté, 2017.
SILVEIRA, KELLY AMBROSIO; ENUMO, SÔNIA REGINA FIORIM; PAULA, KELY MARIA PEREIRA DE; BATISTA, ELISA POZZATTO. Estresse e enfrentamento em professores: uma análise da literatura. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.30, n.04, p. 15-36. Outubro-Dezembro 2014.
SILVEIRA, KELLY AMBROSIO; ENUMO, SÔNIA REGINA FIORIM; PAULA, KELY MARIA PEREIRA DE; BATISTA, ELISA POZZATTO. Indicadores de estresse e estratégias de enfrentamento em professores de ensino multisseriado. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. Volume 18, Número 3, Setembro/Dezembro de 2014: 457-465. São Paulo.
SIQUEIRA, ALINE BRANDÃO DE. Sofrimento, processo de adoecimento e prazer no trabalho: as estratégias desenvolvidas pelos docentes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco na (re)conquista da sua saúde. 200 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 BETHANIA ARAUJO ROCHA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.