Exploring the Use of ChatGPT in Proportionality Problem-Solving Situations
DOI:
https://doi.org/10.47456/5h8p2s12Abstract
This article presents part of the results of a qualitative research that investigates the use of ChatGPT in teaching proportionality to first-year high school students at a Federal Institute of Espírito Santo (IFES). With an investigative approach, the methodological procedures included the selection of the chatbot, the content, and the mathematical problems, the use of ChatGPT to obtain answers, and the analysis of those responses. Three problems were entered into ChatGPT for analysis, revealing that the tool may adopt methods different from those of the authors and materials used in some cases, while in others, it has a similar approach. It was observed that the newer the version of ChatGPT, the lower the likelihood of providing incorrect results, highlighting the importance of a critical approach to the data provided. Despite its limitations, it was found that ChatGPT has the ability to correctly solve proportionality problems, which can contribute to the teaching and learning processes in mathematics, offering an alternative for the development of new pedagogical proposals that include digital technologies.
References
ANO, S. et al. Portal OBMEP Material Teórico - Módulo de Razões e Proporções: A Noção de Razão e Exercícios. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://portaldaobmep.impa.br/uploads/material_teorico/bzl4vx6dr7s4c.pdf. Acesso em: 4 ago. 2024.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto, 1994.
BORBA, M. C. Humans-with-Media and Continuing Education for Mathematics Teachers in Online Environments. ZDM, Berlim, v. 44, p. 802–814, 2012.
BORBA, M. C.; SOUTO, D.L. P.;CANEDO JUNIOR, N. R. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
ENEM – Exame Nacional do Ensino Médio. INEP -Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Provas e Gabaritos. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos.
BORBA, M. C.; CANEDO JUNIOR, N. R. GPIMEM, educação matemática e tecnologias: uma busca por novas formas de estar no mundo com outros. In: BORBA, M; XAVIER, J. F.; SCHUNEMANN, T. A. (Org.). Educação Matemática: múltiplas visões sobre Tecnologias Digitais. 1 ed. São Paulo: Livraria da Física, 2023. p 9-21.
BORBA, M. C.; de ALMEIDA, H. R. F. L.; de Gracias, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: Diferentes vozes em uma investigação (Portuguese Edition) . Autêntica Editora, 2020. Edição do Kindle.
BORGES, Francisléia dos Santos. Estudos apontam que a integração da IA no currículo de matemática pode ser benéfica. VISTACIEN – Ciências Exatas e da Terra, Sociais, da Saúde, Humanas e Engenharia/Tecnologia, ISSN 2965-4858, p. 76, 2023. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8274279.
CHINELLATO, T. G. O uso do computador em escolas públicas estaduais da cidade de Limeira/SP. 2014. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
CHIU, T. K. F.; Xia, Q.; ZHOU, X.; CHAI, C. S.; CHENG, M. Systematic literature review on opportunities, challenges, and future research recommendations of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2023b 4, 100118. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100118. Acesso em 16 de jan. 2024.
DOS SANTOS, A. A.; LUCIO, E. O.; BARBOSA, V. G.; BARRETO, M. S.; ALBERTI, R.; DA SILVA, J. A.; JOERKE, G. A. O.; PLACIDO, R. L.; PLACIDO, I. T. M. P.; SARAIVA, M. do S. G. A aplicação da inteligência artificial (ia) na educação e suas tendências atuais. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1155–1172, 2023. DOI: 10.55905/cuadv15n2-011. Disponível em:https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/view/1030. Acesso em: 3 mar. 2024.
EDUCAÇÃO. Familiares: uma faceta a mais das desigualdades escolares. Estudos Educação e Sociedade, São Paulo, v. 32, n. , p. 953-970, 2011. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 04 jul. 2023.
FRANCISCO, B. et al. Portal OBMEP Material Teórico -Módulo de Razões e Proporções: Proporções e Conceitos Relacionados ao Sétimo Ano do Ensino Fundamental. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://cdnportaldaobmep.impa.br/portaldaobmep/uploads/material_teorico/gfi4cykgi4g0g.pdf>. Acesso em: 4 ago. 2024.
FRÖHLICH, L. F. G.; SOARES, V. D. Robotização nos relacionamentos: um estudo sobre o uso de chatbot. Revista Científica Digital - Publicidade e Propaganda, Jornalismo e Turismo, v. , n. , p. 5-17, 2018.
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. As tecnologias digitais e o desenvolvimento da criatividade humana em questão. Revista Temas em Educação, João Pessoa, Brasil, v. 28, n. 3, p. 295-314, set./dez. 2019.
KENSKI, V. M. Educação e comunicação: interconexões e convergências. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104 - Especial, p. 647-665, out. 2008.
KENSKI, V. M. Educação e internet no Brasil. Cadernos Adenauer, v. XVI, n. 3, 2015.
KENSKI, V. M.; MEDEIROS, R. A.; ORDEAS, J. Ensino superior em tempos mediados pelas tecnologias digitais. Trabalho & Educação, v. 28, n. 1, p. 141-152, jan./abr. 2019.
KENSKI, V. M.; MEDEIROS, R. A.; ORDEAS, J. Ensino superior em tempos mediados pelas tecnologias digitais. Trabalho & Educação, v. 28, n. 1, p. 141-152, jan./abr. 2019.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2000a.
LINS, Bernardo Felipe Estellita. A evolução da Internet: uma perspectiva histórica. Cadernos Aslegis, v. 48, p. 11-45, 2013.
MATTOS, S. G. de et al. Concepções e perspectivas sobre o uso da inteligência artificial na educação matemática. In: Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais. Brasília (DF): On-line, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/xivenem2022/476553-CONCEPCOES-E-PERSPECTIVAS-SOBRE-O-USO-DA-INTELIGENCIA-ARTIFICIAL-NA-EDUCACAO-MATEMATICA. Acesso em: 20 nov. 2023.
MOHAMED, M. Z. B.; HIDAYAT, R.; SUHAIZI, N. N. B.; SABRI, N. B. M.; MAHMUD, M. K. H. B.; BAHARUDDIN, S. N. B. Artificial intelligence in mathematics education: A systematic literature review. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(3),2022. Disponível em: https://doi.org/10.29333/iejme/12132. Acesso em 23 de abr. 2024.
OLIVEIRA, F. T. A inviabilidade do uso das tecnologias da informação e comunicação no contexto escolar: o que contam os professores de Matemática? Rio Claro: UNESP, 2014. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
OPENAI. ChatGPT: versions and updates. OpenAI, 2024. Disponível em: https://www.openai.com. Acesso em: 29 jul. 2024.
OPENAI. GPT-4. Disponível em: https://openai.com/index/gpt-4/. Acesso em: 10 out. 2024.
PETARNELLA, L. Escola Analógica: Cabeças Digitais. O cotidiano escolar frente às Tecnologias Midiáticas e Digitais de Informação e Comunicação. Campinas, SP: Editora Alínea, 2008.
PIN-CHUAN LIN, M.; CHANG,D. Enhancing Post-secondary Writers' Writing Skills with a Chatbot: A Mixed-Method Classroom Study. Educational Technology & Society, v. 23, n. 1, 2020. Disponível em: < : https://eric.ed.gov/?id=EJ1255759. Acesso em 15 de jan. 2024
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª ed. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.
RESENDE, C. N. E. M. N. ESCOLHA DO ESTABELECIMENTO DE ENSINO E PERFIS FAMILIARES: UMA FACETA A MAIS DAS DESIGUALDADES ESCOLARES. Estudos Educação e Sociedade, São Paulo, 32, out.-dez 2011. 953-970. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 04 jul. 2023.
ROMANCINI, R. Web 2.0 e EAD: riscos e possibilidades. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 179–192, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975. Acesso em: 12 nov. 2023.
SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTOS, L. A.; ZIMMERMANN, J. A. T.; GUIMARÃES, U. A. A inteligência artificial na educação. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 3, n. 7, p. e371714, 2022. ISSN 2675-6218.
TAKAHASHI, T. (org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: MEC, Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.
UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023: Tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? Paris: UNESCO, 2023.
VEIGA, F.; ANDRADE, A. Inteligência Artificial e Educação: uma revisão sistemática de literatura. In: II Seminário Internacional EXPRESSA: Re-imaginar a Comunicação Científica, 2019.
VICARI, R. M. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030: sumário executivo. In: Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial, Departamento Nacional, p. 1-52, 2018.
VILLARREAL, M. E.; BORBA, M. C.; ESTELEY, C. Voices from the South: Digital Relationships and Collaboration in the Mathematics Education. In: ATWEH, B. et al. (Org.). Internationalisation and Globalisation in the Mathematics and Science Education. Berlim: Springer, 2007. p. 1-20.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Freitas Cazadine, Valdinei Cezar Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.