Recickla's actions and Environmental Education
an analysis of the impacts on the learning of students at a municipal school in Rio das Flôres/RJ
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.46600Keywords:
Environmental Education; Recickla; InterdisciplinarityAbstract
Environmental education can be characterized as a fundamental part of education as a whole. In the BNCC, it is presented as a contemporary transversal theme, reinforcing the need for it to be a theme present in all levels and modalities of the educational process, whether formal or informal. The main objective of this work is to understand how the theme of environmental education, as well as the actions of the company Recickla developed in a school of the municipal education network of Rio das Flores/RJ, are characterized as possible auxiliary tools in the construction of the teaching-learning processes. This is a qualitative research, developed from an open questionnaire containing six questions about the impacts of Recickla's actions and Environmental Education on the learning of students of a municipal school in Rio das Flores. The analysis of the responses of three teachers to the questionnaires was inspired by the thematization technique. The teachers explained that Recickla's activities promote interdisciplinarity, integrating different areas of knowledge and encouraging sustainability and the development of environmental and civic awareness among students. Therefore, Recickla's actions can be seen as facilitators of teaching and learning, as they enable the contextualization of life and knowledge, bringing the students' reality to school and allowing them to socialize in their daily lives what they learned in the school context, providing opportunities for family, social and citizen interaction in the lives of these students.
References
ANDRADE, D. F. Implementação da Educação Ambiental em escolas: uma reflexão. In: Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 4, 2000. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/4160/1/ROSE_CLEIDE_SANTOS.pdf. Acesso em 05 jun. 2024.
BRANDÃO, C. R. Minha Casa o Mundo. Aparecida-SP: Ideias & Letras. 2008.
BRASIL. Lei n. 9.394. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em 05 jun. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.795. Dispõe sobre Educação Ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em 05 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2022. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 05 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF: CGEA: Secad: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao13.pdf. Acesso em 05 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf. Acesso em 05 jun. 2024.
CAETANO, G. L.; CARLETTI, C.; ALVES, G. H. V. S.; HENRIQUE JÚNIOR, S. de S.; PEREIRA, G. R. The use of thematic analysis in a continuing education course for teachers about Microbiology. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 4, p. e24210414109, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14109. Acesso em: 1 maio de 2024.
DICKMANN, I.; CARNEIRO, S. M. M. Paulo Freire e Educação Ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 45, p. 87-102, 2012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/334. Acesso em 05 jun. 2024.
FIGUEIRA, S. T. da S.; FONTOURA, H. A. da. Ensinar e aprender Ciências: o que dizem professores?. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências, [S.l.], v. 11, n. 23, p. 55-62, mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/865. Acesso em: 09 jul. 2024.
FONTOURA, H. A. da. Tematização como proposta de análise de dados na pesquisa qualitativa. In FONTOURA, H. A. (Org.) Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. Niterói: Intertexto, 2011, p. 61-82.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra; Anca/MST, 2004.
GADOTTI, M. Pedagogia da terra. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
GADOTTI, M.; VITTORIA, P. Diálogo sobre A Pedagogia da Terra. RevistAleph, n. 15, 10 ago. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.22409/revistaleph.v0i15.39032. Acesso em: 1 maio de 2024.
MEDEIROS, A. B.; MENDONÇA, M. J. S. L.; SOUSA, G. L.; OLIVEIRA, I. P. A. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011. Disponível em: https://www.bibliotecaagptea.org.br/administracao/educacao/artigos/A%20IMPORTANCIA%20DA%20EDUCACAO%20AMBIENTAL%20NA%20ESCOLA%20NAS%20SERIES%20INICIAIS.pdf. Acesso em 05 jun. 2024.
NARCIZO, K. R. dos S. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 22, 2012. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2807. Acesso em: 9 maio de 2024.
SEGURA, D de S. B. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rafael Santos Rosa Felipe, Heriédna Cardoso Guimarães

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.