The school's PPP in light of the freirean perspective
what are the places of everyday life?
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.47646Keywords:
Daily; Political-Pedagogical Project; Paulo FreireAbstract
The objective of this article is to investigate the everyday places in the Political-Pedagogical Project (PPP) of a state high school, located in the Vale do Jiquiriçá region, in the State of Bahia, in light of the Freirean perspective. As methodological sports, it is a qualitative research of a documentary nature, which uses Discursive Textual Analysis to analyze texts presented in a didactic-curricular document. In the results, it is highlighted that there are not many mentions of the term every day in the school's PPP, but there are elements of everyday life that point to the school's concern with the students' life context, with local-global issues and with the community in which they live the school is included. It is noteworthy that although the document aims for the participation of social agents in school dynamics, there remains in the text a little in-depth relationship between local demands and the reality assumed at school, in addition to silences regarding class relations, gender, ethnicity and sexuality that mark the daily lives built in modernity. It is concluded that the contextualization of everyday knowledge in the school's PPP can be configured as a means of discovering students' identities and valuing their trajectories, knowledge and practices that can contribute to a critical transformation of reality.
References
ASSUNÇÃO, J. L.; SOLINO, A. P.; GEHLEN, S. T. A Investigação Temática na Elaboração de um Projeto Político-Pedagógico Humanizador. Currículo sem fronteiras, v. 19, n.3, p. 1379-1409, 2019. Disponível em:
BAHIA. Projeto Político-Pedagógico. Colégio Estadual Pedro Calmon (CEPC). Amargosa, Bahia, 2017.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45–56, 2008.
CARDOSO, A. C. O.; BARROS, H. N. S.; OLIVEIRA, D. A. A. S.; MESSEDER, J. C. Conhecimento científico e situações do cotidiano: investigação da vitamina C como meio de aproximação das crianças aos fenômenos químicos. Revista Debates Em Ensino De Química, v.5, n. 2, p. 87–99, 2019.
COSTA-BEBER, L. B.; MALDANER, O. A. Cotidiano e Contextualização na Educação Química: discursos diferentes, significados próximos. In: Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Anais…, VIII ENPEC, Campinas/SP, 2011.
COSTA, G. M. T. Projeto Político-Pedagógico: elementos de sua identidade e situações pedagógicas do cotidiano que são provocadoras de um processo de ressignificação. Revista de Educação do IDEAU- REI, v. 6, n. 14, p. 1-17, 2011.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001.
KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. L. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones Unad, n. 14, p. 55-73, 2015.
LOPES, A. C. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: Uerj, 1999.
MAGALHÃES, L. M.; REIS, I. G.; GEHLEN, S. T. Paulo Freire e a Democratização da Educação: A Importância do Projeto Político-Pedagógico como Instrumento de Transformação. Revista de Iniciação à Docência, v. 8, p. 1-17, 2023.
MELO, M. S.; SILVA, R. R. A interação entre conceitos cotidianos e científicos no ensino do tema atmosfera. In: Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Anais…, XI ENPEC, Florianópolis/SC, 2017.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
OLIVEIRA, G.; SILVA, H. R. G.; RODRIGUES, A. P.; SILVA, J. S.; SILVA, S. K. O uso da cotidianização como ferramenta para o ensino de química orgânica no ensino médio. In: Anais do Encontro Nacional de Educação, Ciência e Tecnologia/UEPB. Anais…, ENECT, João Pessoa/PB, 2012.
RODRIGUES, V. A. B.; von LINSINGEN, I.; CASSIANI, S. Formação cidadã na educação científica e tecnológica: olhares críticos e decoloniais para as abordagens CTS. Revista Educação e Fronteiras, v. 9, n.25, p. 71-91, 2019.
SANGIOGO, F. A.; ZANON, L. B. Conhecimento Cotidiano, Científico e Escolar: Especificidades e Inter-Relações enquanto Produção de Currículo e de Cultura. Cadernos de Educação | FaE/PPGE/UFPel, Pelotas n. 47, p. 144-164, 2014.
SANTOS, L. G. S.; PENA, J. S. A lei, o plano e as pequenas cidades: análise do zoneamento do Plano Diretor de Amargosa-BA. Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, v. 30, p. 1-15, 2023.
SANTOS, A. W.; RODRIGUES, G. S.; SILVA, J. L. O conhecimento científico e o conhecimento cotidiano na perspectiva de professores de Física e de Química em Itabaiana/SE. In: Anais do Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. Anais…, VI EDUCON, São Cristovão/SE, 2012.
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos avançados, v. 2, n. 2, p. 46-71, São Paulo, 1988.
SILVA, L. R. C.; DAMACENO, A. D.; MARTINS, M. C. R.; SOBRAL, K. M.; FARIAS, I. M. S. Pesquisa documental: alternativa investigativa na formação docente. In: Anais do Congresso Nacional de Educação. Anais…, IX EDUCERE, Curitiba/PR, 2009.
VEIGA, I. P. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. P. (org.). Projeto Político-Pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, p.11-35, 1998.
WARTHA, E. J.; SILVA, E. L.; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola. v. 35, n. 2, p. 84-91, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Magno de Jesus Oliveira Junior, Rodrigo da Luz, Eliane dos Santos Almeida, Franklin Kaic Dutra-Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.