Teaching immunology in the context of fake news
inquiry-based strategies in high school
DOI:
https://doi.org/10.47456/yv5t6512Keywords:
vaccination; science education; active methodologiesAbstract
This study investigated the teaching of immunology in high school, with an emphasis on the use of inquiry-based strategies as a way to combat misinformation, especially regarding vaccination. The research was conducted with students from the 3nd year of high school and used the dengue epidemic as its central theme. The teaching sequence consisted of three lessons, during which students engaged in activities such as critical reading of news articles, formulation and validation of hypotheses, and the creation of mind maps using digital tools. The results indicated significant differences between the groups in terms of critical analysis and understanding of vaccination and the immune system. The adopted methodological approach highlighted the potential of inquiry-based teaching to promote student protagonism, scientific literacy, and the development of a critical stance toward misinformation. It is concluded that investigative strategies are effective in fostering competencies and skills related to scientific knowledge, while also reinforcing the role of education in countering fake news and strengthening public health.
References
FERRAZ, A. T.; SASSERON, L. H. Espaço interativo de argumentação colaborativa: condições criadas pelo professor para promover argumentação em aulas investigativas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 19, n. 0, p. 1–25, 2017.
FERREIRA, A., LIMA, B., & SOUZA, C. (2021). A importância do ensino investigativo na promoção da saúde pública. Revista de Educação Científica, 52, 49-54.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia – Saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
MAESTRELLI, Sandra Godoi; LORENZETTI, Leonir. A Abordagem CTSA nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Contribuições para o Exercício da Cidadania. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, n. 1, 1 mar. 2021
MURPHY, K. Imunologia de Janeway – 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
NOBRE, A. F. D.; ROCHA, M. A. C. Desinteresse em sala de aula: reflexões sobre causas e dificuldades. In: ENCONTRO NACIONAL DAS LICENCIATURAS. 8. Fortaleza, CE, 2018.
OLIVEIRA, C. R. A indiferença de estudantes do ensino médio pelo conhecimento escolarizado: reflexões de um psicólogo a partir da perspectiva Histórico-Cultural. 2017. 90p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Católica, São Paulo, 2017.
OLIVEIRA, Michelle Dias da Silva, PAGGOTO, Valéria; MATOS, Marcos André; KOZLOWSKI, Aline Garcia; SILVA, Nádia Rúbia; JUNQUEIRA Ana Luiza Neto; SOUZA, Sandra Maria Brunini; MARTINS, Regina Maria Bringel; TELES, Sheila Araujo. Análise de fatores associados à não aceitação da vacina contra hepatite B em adolescentes escolares de baixa renda. Ciência e Saúde Coletiva. 2007.
RECUERO, R. (2021). Desinformação e saúde pública: o impacto das fake news na sociedade. Jornal Brasileiro de Saúde Pública, 43, 25-32.
SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; CAVALCANTI, Ana Elizabeth Lapa Wanderley. Direito à saúde na sociedade da informação: a questão das fake news e seus impactos na vacinação. Revista Jurídica, v. 04, p. 448–466, 2018.
SASSERON, Lúcia Helena; de CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n.3, p. 333-352. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/445 .Acesso em: 9 junho 2024.
SILVA, Virginia Roters da; LORENZETTI, Leonir. A alfabetização científica nos anos iniciais: os indicadores evidenciados por meio de uma sequência didática. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-21, 11 nov. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/swHL9FCwBrVv8nsVJq76zRH/?lang=pt. Acesso em: 6 junho 2024.
SOUZA, B.A.S. 2022. Fake news na pandemia: estudo de caso com alunos do ensino fundamental II em Riacho das Almas – Pe. Trabalho de conclusão de curso. Universidade de Federal de Pernambuco.
TUDOCELULAR. Dengue: casos e mortes pela doença no Brasil em 2024. TudoCelular, 17 abr. 2024. Disponível em: https://www.tudocelular.com/tech/noticias/n220885/dengue-casos-e-mortes-doenca-brasil-relatorio-2.html. Acesso em: 22 maio. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geovane da Silva Paixão, Marco Antônio Andrade de Souza, Elisa Mitsuko Aoyama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.