Roots, drums and fruits

the art school of the instituto cultural tambor de raiz, Conceição da Barra/ES

Authors

  • Letícia Giuberti Borghi Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ailton Pereira Morila Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/evkk0g21

Keywords:

Memory and Oral History; Sapê do Norte (ES); Quilombola Communities; Non-Formal Education; School of Arts of the Tambor de Raiz Cultural Institute.

Abstract

This dissertation focuses on an art school in the municipality of Conceição da Barra, located in the north of Espírito Santo and encompassing the territory known as Sapê do Norte. Based on the territory, local culture and history, I analyze the motivations for the existence of an art school in the municipality, as well as the target audience for the activities of the institution that houses the school. The qualitative research uses the school and components of the Tambor de Raiz Cultural Institute as a source of data collection according to the assumptions of Meihy (2015). The important concepts for this research revolve around memory and history, for this, we focus on theoretical references by Ecléa Bosi (1994), Halbwachs (2003) and Le Goff (1990). Given that we are dealing with issues of ancestral communities, we use Kabelenge Munganga (2004) and Inaicyra dos Santos (2008) as support. Based on the materials collected and the structured research, some factors appear to be important in this study. Collective memory is formed from common interests, relationships and memories (Roots); identity is formed from recognition among people and the transmission of knowledge through popular wisdom. These pillars provide the basis for this study and also for the formation of the Art School of the Tambor de Raiz Cultural Institute, and no less important, resistance, which permeates all areas of the school's formation. This resistance is historical in the region, symbolized by the Sapê grass and the Drums, in the ongoing fight against cultural erasure and territorial appropriation, contextualizing the School of Arts (Frutos) as a space for resistance and identity construction.

Author Biographies

  • Letícia Giuberti Borghi, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduação em História Licenciatura, pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestrado em Ensino na Educação Básica, pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora na rede Municipal de Conceição da Barra/ES, nos anos finais do Ensino Fundamental.

  • Ailton Pereira Morila, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Atualmente é professor associado ao Departamento de Educação e Ciências Humanas do Centro Universitário do Norte do Espírito Santo da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Pesquisador do Prometheus- Núcleo de Estudos Críticos (UFES). Professor permanente do Programa de pós-graduação em Ensino na Educação Básica do CEUNES-UFES.

References

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças de velhos. 19. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BOSI, Ecléa. Cultura de massa e cultura popular – Leituras de Operárias. 10ª Edição. Petrópolis: Vozes, 1972.

GOHN, M. G. M. Educação Não Formal no Campo das Artes (Org)1a. ed. São Paulo, Ed Cortez, 2015

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. 2ª ed. São Paulo: Centauro Editora, 2003.

LE GOFF, Jaccques. História e Memória. 7ª. ed. Campinas: Editora Unicamp, 2013.

MEIHY, José Carlos Sebe B.; HOLANDA, Fabíola. História oral: Como fazer como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte. Autêntica, 2009.

MUNANGA, Kabelenge. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia . 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação (PENESB), Rio de Janeiro, 2003.

OLIVEIRA, Osvaldo Martins de. Projeto Político de um Território Negro: Memória, cultura e identidade quilombola em Retiro, Santa Leopoldina - ES. Vitória, 2019.

SANTOS, Inaicyra Falcão. Corpo e ancestralidade: uma configuração estética afro-brasileira. Salvador, 2015.

Published

26-12-2025

Issue

Section

Resumos de Teses e Dissertações