"Healthy Eating" in the Pedagogical Residency Program

a Dialectical Journey in the Classroom

Authors

  • Felipe Augusto Fernandes Borges IFPR https://orcid.org/0000-0002-4812-9992
  • Amanda Tizott Bonfim IFPR - Campus Pitanga
  • Ana Luiza Taborda da Paixão Ribeiro Universidade Estadual de Maringá
  • Tatiana Bottega Pauloski IFPR - Campus Pitanga

DOI:

https://doi.org/10.47456/3tyv2582

Keywords:

Healthy Eating; Historical-Critical Pedagogy; Playfulness; Teacher Mediation; Pedagogical Residency Program

Abstract

This article analyzes the experience of the "Healthy Eating" project developed by teaching residents of the Pedagogical Residency Program (PRP) with 1st to 5th-grade Elementary School classes in Pitanga, Paraná, Brazil. Grounded in Historical-Critical Pedagogy (Saviani, 2013) and Cultural-Historical Psychology (Vygotsky, 2007), the project integrated scientific knowledge about nutrition with students' daily experiences through playful strategies such as 3D food pyramid assembly, classification games, and artistic productions. The methodology followed Gasparin's (2012) five dialectical steps, highlighting the central role of teacher mediation in overcoming challenges like cognitive diversity and interpersonal conflicts. Results revealed the transformation of students' naïve perceptions into critical awareness about food processing and nutritional inequalities, with tangible impacts including changes in family habits and incorporation of produced materials into the school's pedagogical collection. The experience solidified as a laboratory for transformative practices, reinforcing food as a cross-cutting axis for discussing social justice and autonomy while validating the formative potential of pedagogical residencies in theory-practice integration.

Author Biographies

  • Felipe Augusto Fernandes Borges, IFPR

    Doutor em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor do curso de Pedagogia do Instituto Federal do Paraná, Campus Pitanga e do Programa de Pós-graduação em Ensino de História da Universidade Estadual de Maringá. É líder do Grupo de Pesquisa História, Educação e Cultura – GPHECULT (IFPR) e participa do grupo de pesquisa: Laboratório de Estudos do Império Português (LEIP) da Universidade Estadual de Maringá.

  • Amanda Tizott Bonfim, IFPR - Campus Pitanga

    Graduada em Pedagogia e pós-graduanda em Interdisciplinaridade e Docência na Educação Básica pelo Instituto Federal do Paraná - Campus Pitanga.

  • Ana Luiza Taborda da Paixão Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá

    Graduada em Pedagogia pelo Instituto Federal do Paraná. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professora da rede pública de ensino em Pitanga/PR.

  • Tatiana Bottega Pauloski, IFPR - Campus Pitanga

    Graduada em Pedagogia e pós-graduanda em Interdisciplinaridade e Docência na Educação Básica pelo Instituto Federal do Paraná - Campus Pitanga.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Saúde / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Portaria CAPES nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. Paz e Terra, 1996.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas, Autores Associados, 2012.

IFPR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Campus Pitanga, 2022. Disponível em: https://ifpr.edu.br/pitanga/wp-content/uploads/sites/23/2023/09/PPC-Pedagogia-novo-2022.pdf.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 7ed. São Paulo: Cortez, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. São Paulo: Cortez, 2013.

MEIRIEU, P. Aprender... sim, mas como? 7a ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 1998.

RIBEIRO, Suely de Souza. A Importância do Lúdico no Processo de Ensino-Aprendizagem no Desenvolvimento da Infância. 2013.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. 11ª ed. Autores Associados, 2013.

VIGOTSKI, Lev S. A Formação Social da Mente. Martins Fontes, 2007.

Published

26-12-2025