Construction of pedagogical games on organic functions applying the STEAM approach

Authors

  • Thayara Vieira Tellaroli Pandolfi Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ana Nery Furlan Mendes Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/39qs1x67

Keywords:

Active Methodologies; Educational Games; STEAM Approach

Abstract

Chemistry teaching, often considered abstract and difficult, can become more engaging with the use of active methodologies and educational games. This study analyzed how developing games based on the STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) approach can promote the learning of organic functions among third-grade high school students. The qualitative research, conducted at a state school in Linhares, Espírito Santo, with 26 students, involved joint planning with the teacher and collaborative group work. The students created four games—Organic Functions Roulette, Mastering Chemistry, Chemical League, and Organic Functions Path—applying principles of creativity, problem-solving, and cooperation. The analysis, supported by participant observation and methodological triangulation, demonstrated that the STEAM approach stimulated critical thinking, curiosity, and protagonism among students, making chemistry teaching more dynamic and meaningful. In conclusion, the integration of educational games and the STEAM approach proves effective in making chemistry teaching more engaging, contextualized, and focused on student empowerment

References

FINGER, I; BEDIN, E. A contextualização e seus impactos nos processos de ensino e aprendizagem da ciência química, RBECM Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 2, n. 1, p. 8-24, 2019. Disponível em: https://sl1nk.com/AYrPI.

RESENDE, A. F. L. C. A abordagem STEAM em um jogo educativo para estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação Mestrado profissional em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, 91 f, Nilópolis, 2022. Disponível em: https://encr.pw/5P94F. Acesso em: 30 jan. 2025

SILVA, E. G. R.; SILVEIRA, H. M. V. da. Capacidade ou deficiência: o que olhar no aluno incluso? Revista Educação Pública, v. 20, n. 2, p 1-3, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/2/capacidade-ou-deficiencia-o-que-olhar-no-aluno-incluso. Acesso em: 16 out. 2024.

MAIA, D. L.; CARVALHO, R. A.; APPELT, V. K. Abordagem STEAM na educação básica brasileira: uma revisão de literatura. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 17, n. 49, p. 68-88, 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/13536/8538.

MENDES, A. A.; NAPIVOSKI, P. T.; MACHADO, C. C.; PEREIRA, E. C.; ANTIQUEIRA, L. S. Mapeamento da abordagem STEAM na educação básica: analisando impactos e desafios atuais. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista – ENCITEC, v. 15, n. 2, p. 305-319, 2025. Disponível em: https://san.uri.br/revistas/index.php/encitec/article/view/1853. Acesso em: 29 jul. 2025.

Published

26-12-2025

Issue

Section

Resumos de Teses e Dissertações