Full-Time Education
Possibilities for Pedagogical Practices in Physical Education at Professor José Jório State School in São João do Manteninha/MG
DOI:
https://doi.org/10.47456/tt81tj28Keywords:
Full-Time Education; Physical Education; Pedagogical practices.Abstract
This article, derived from a master's dissertation, investigated the relationships between the guidelines of Full-Time Education (ETI) and the production of pedagogical practice in Physical Education (PE) at Escola Estadual Professor José Jório, located in the municipality of São João do Manteninha, in the state of Minas Gerais. Based on the framework of integral education, articulating cognitive, socio-emotional, cultural, and civic dimensions, the study analyzed the extent to which the expansion of school time and spaces qualifies learning experiences. Anchored in a qualitative approach, with bibliographic, documentary, and field research, the study employed observation, a questionnaire, and semi-structured interviews, which were analyzed through content analysis procedures (Bardin, 2016; Tracy, 2020; Braun & Clarke, 2021; Minayo, 2022). The results revealed a set of practices consistent with Full-Time Education, such as active methodologies, inclusion guided by criteria of participation and progression, integration of digital technologies, and ethical-pedagogical mediations aimed at democratic coexistence. Despite the advancements, structural challenges persist that limit the diversification of bodily practices and demand investment policies and ongoing teacher development. The study concludes that, when supported by a clear pedagogical project and adequate policies, Physical Education within Full-Time Education broadens cultural repertoires, strengthens social bonds, and enhances the meanings of learning and living together in the school context.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BATISTA, Paula; GRAÇA, Amândio; ESTRIGA, Luísa (Orgs.). Orientações para uma Educação Física que abrace a diversidade: componentes curriculares da aptidão física e dos jogos de invasão. Porto: Editora FADEUP, 2024. Disponível em: https://lacm.fade.up.pt/files/PST-PRIPE/PDF/e-book_PST-PRIPE_PT.pdf. Acesso em: 11 jul. 2025.
BETTI, Mauro. Educação Física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.
BRACHT, Valter. Educação Física & aprendizagem social: (re)leituras críticas. Ijuí: Unijuí, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 6 mar. 2025.
CAVALIERE, Ana Maria Villela. Escola pública de tempo integral no Brasil: filantropia ou política de Estado? Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1205-1222, out./dez. 2014.
COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa; CAVALIERE, Ana Maria Villela (orgs.). Pesquisas sobre educação integral e tempo integral: história, políticas e práticas. Curitiba: CRV, 2017.
CONTRERAS, Dante; LEPE, Ignacio. Educação em tempo integral: evidências, desafios de implementação e recomendações. Washington, DC: Banco Interamericano de Desenvolvimento, 2023. (Nota técnica do BID; 2792). Disponível em: https://publications.iadb.org/pt/educacao-em-tempo-integral-evidencias-desafios-de-implementacao-e-recomendacoes. Acesso em: 10 nov. 2024.
DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JÚNIOR, Marcelo. Educação Física no ensino fundamental: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2021.
FLICK, U. An introduction to qualitative research. 7. ed. London: SAGE, 2023.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes e narrativas de formação. Revista Brasileira de Educação, v. 28, n. 1, p. 1–18, 2023.
GAUTHIER, C. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2006.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2020.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 3. ed. Porto Alegre: PUCRS, 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 34. ed. São Paulo: Cortez, 2020.
LIMA, Célia Regina; PASSOS, Maria Hermínia T. Narrativas de si: uma abordagem ética e formativa na docência. Educação & Sociedade, v. 43, e238651, 2022.
MINAS GERAIS. Lei nº 23.197, de 26 de dezembro de 2018. Institui o Plano Estadual de Educação – PEE – para o período de 2018 a 2027 e dá outras providências. Belo Horizonte: Assembleia Legislativa do Estado de Minas Gerais, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
MOLL, Jaqueline (Org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
MOLL, Jaqueline. Educação integral: perspectivas para a escola contemporânea. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2022.
NEIRA, Marcos G. Inspiração e prática pedagógica. 2. ed. Jundiaí: Paco, 2019.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física cultural: teoria e prática pedagógica. Campinas: Autores Associados, 2022.
NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67–86, jan./abr. 2016. DOI: 10.18593/r.v41i1.9267. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267. Acesso em: 8 mai. 2025.
SEE/MG. Currículo Referência de Minas Gerais (planos de curso 2025; debates recentes). [S. l.: s. n.], 2025. Disponível em: www.curriculoreferencia.educacao.mg.gov.br.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de Educação Física [recurso eletrônico]. São Paulo: Cortez, 2013. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=fq7FAwAAQBAJ&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 11 jun. 2025.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Narrativas e práticas educativas. Salvador: EDUFBA, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. Rio de Janeiro: UFRJ, 1956.
TRINDADE, Dâmaris Caroline; ALBERGARIA, Isabella; ROCHA, Sheyla Cristina de Souza da; SENA, Tatiane Cristina. O desafio da implementação da educação integral em tempo integral nas escolas públicas. Estudos | À Margem, Uberlândia, v. 21, n. 1, 2024. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/amargem/article/download/71658/40323/356475. Acesso em: 9 ago. 2025.
WAWSCHENOWSKI, Alan Augusto; HONORATO, Ilma Célia Ribeiro. Escola em tempo integral: as configurações da educação física nos anos finais do ensino fundamental. Revista Voos, Curitiba, v. 18, n. 1, p. 59–79, ago. 2023.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 William Vieira Carrijo, Andrea Brandão Locatelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.