Between songs, oven mouths and petecas: experiences and records of child culture in Maranhão

Authors

Abstract

The aim of this research was to recognize the process of socialization and knowledge exchange among Maranhão children in the spaces they choose to play and the production of new cultures, in the specific manifestations of the community where they live. It was considered a theoretical and methodological path for understanding the object studied, which began with a bibliographic survey of the authors who contributed to the research, and the participant observation, in which were recorded the moments of children, playing and recreating games and toys. Philosophical and sociological studies were used to define play and children's culture, based on the contexts of children's experiences with their peers and with adults. To this end, authors such as Sarmento (2008), Benjamim (1984) and Postman (1999) provided theoretical and methodological support in scientific production.

Keywords: Jokes. Spaces. Children's culture. Maranhão

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosyane de Moraes Martins Dutra, UFMA

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Paulo na Linha de Pesquisa História da Educação: sujeitos, objetos e práticas. Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal do Maranhão (2001), especialização em Gestão de Recursos Humanos pela FACAM (Rio de Janeiro/2005) e Mestrado em Educação/UFMA (jul/2014). É Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Infância e Brincadeiras - GEPIB/UFMA. É membro do grupo de Trabalho História da Infância e Juventude (ANPUH-BR) e da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). Atualmente é professora assistente do Departamento de Educação I no Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão (Área de Educação Infantil). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Infância e o brincar, formação de professores, metodologia da educação infantil, estágio supervisionado, educação de crianças pequenas, currículo e história da infância.

Published

31-12-2020

Issue

Section

Artigos