The construction of an economic site in the state school of the people of Nova Aurora (north Minas Gerais) in the context of a project for intervention of the supervised internship IV of the licensing course in education in the field of UFTM

Authors

  • Graciene Ferreira de Oliveira UFTM
  • Rodrigo dos Santos Crepalde UFTM
  • Verônica Klepka UFTM

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i4.30714

Abstract

The economic construction site is a social technology that requires a small amount of water for food production. Thus, it is an important strategy for dealing with drought, especially in regions such as the northern semiarid region. This paper seeks to present and discuss the experience of building an economic construction site in a rural school in the context of an intervention project of the Supervised Internship IV of the UFTM field education course. We adopted qualitative research and as a source of data, we used the final report of the internship, as well as information from semi-structured interviews with the supervising teacher, management and other school workers. The construction of the economic construction site mobilizes knowledge such as the use of organic fertilizers, plastic canvas as a waterproofing agent, water savings, among others. A novelty was introduced from the Science classes, the social technology of the economic type construction site, at the same time, that the contents of the Sciences were contextualized in practice. Finally, this Supervised Internship IV experience shows a possibility of integrating the knowledge of the Sciences and the knowledge of the community, of farmers in a coherent and contextualized practice with life in / in the countryside.

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Author Biographies

Graciene Ferreira de Oliveira, UFTM

Possui graduação em Licenciatura em Educação do Campo, área de conhecimento Ciências da Natureza, pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2020). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Verônica Klepka, UFTM

Possui Licenciatura em Ciências/Biologia (2008), Especializações em Meio Ambiente e Recursos Hídricos (2009) e Metodologia do Ensino Superior (2011), Mestrado (2014) e Doutorado (2017) em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), na área de Ciências da Natureza, Curso de Licenciatura em Educação do Campo, atuando também como coordenadora e professora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UFTM). Tem experiência na área de Ensino de Ciências, atuando principalmente na Formação de Professores de Ciências. Participa do grupo de estudos e pesquisas da UFTM: Integração de Saberes na Formação de Professores de Ciências para o Campo

Published

29-10-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil