High school go to University: recognizing the biology through scientific experience

Authors

  • Fernanda Tesch Coelho Universidade Federal do Espírito Santo
  • Érica Duarte Silva Universidade Federal do Espírito Santo
  • Juliana Castro Monteiro Pirovani Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i10.31448

Abstract

This article seeks to report an intervention activity developed using university scientific experience as a strategic tool for teaching biology and scientific dissemination. The activity was carried out with 20 high school students from a State School located in the city of São Mateus-ES and developed at the Federal University of Espírito Santo (UFES) - São Mateus campus. Visits took place in 3 days and they were carried out in the teaching and research laboratories of Zoology, Botany, Genetics, Cell Biology, Human Anatomy and Ecology, in addition to the Herbarium, Zoological Collection and Experimental Farm. The students followed the technical-academic work and research carried out in the laboratories, got to know the methodologies used in scientific research, carried out technical research activities and procedures in the laboratories and discussed the use of science for social purposes. At the end of the visits, the students answered a questionnaire. The students felt interested and attracted by their experiences and presented changes in their perception of Biology. After the visit, 89% of them said they liked Biology more and better understood the importance of science in their daily lives. In this sense, the realization of practical activities aimed at scientific experience contributed to the learning, interest and change in the perception of students about Biology so that science came to be understood as a tool of social formation.

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Author Biographies

Érica Duarte Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Minas Gerais. Bacharel em Turismo pela Fundação Educação São José em Santos Dumont (FESJ), Minas Gerais. Especialista em Gestão Ambiental pela UFJF. Mestre em Botânica pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), Minas Gerais. Doutora em Ciências: Botânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com estágios no Laboratório de Citogenética Molecular Vegetal da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Paraná e no Herbário do Museu Nacional de História Natural em Paris, França. Foi professora temporária do Instituto de Educação da FESJ e do Ufes, onde atuou com  Botânica, Ensino de Ciências e Biologia e Educação Ambiental. É professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo, Campus São Mateus, do Departamento de Ciências Agrárias e Biológicas, na área de Ensino de Botânica. Atua nas áreas de Educação Ambiental, Ensino de Ciências e Biologia, e Antropologia Educacional. É coordenadora do Laboratório de Sociologia e Antropologia aplicado a prática de ensino do Núcleo de Pesquisa e práticas pedagógicas em Ensino de Biologia e Educação Ambiental (NPPBIO-Ufes, Campus São Mateus).

Juliana Castro Monteiro Pirovani, Universidade Federal do Espírito Santo

Bióloga (bacharelado e licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2005), mestre (2007) e doutora (2010) em Biologia Celular e Estrutural pelo Programa dePós-graduação em Biologia Celular e Estrutural da Universidade Estadual de Campinas. É professora associada da Universidade Federal do Espírito Santo, lotada no Departamento de Ciências Agrárias e Biológicas (UFES – Campus São Mateus). Professora Permanente do Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFBIO) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES – Campus de São Mateus). Tem experiência na área de Morfologia, Toxicologia Reprodutiva, Ecotoxicologia e Ensino de Ciências e Biologia.

Published

30-06-2021

Issue

Section

Experience reports