Rural education in a MST school: the structuring of teaching and the psychic development of children from 6 to 10 years of age

Authors

  • Aline Fernanda Cordeiro Unespar
  • Dalva Helena de Medeiros UNESPAR

Abstract

This research aims to analyze how education is organized in the Pedagogy of the Landless Workers' Movement (MST), whether it contributes to the development of the psyche of children from 6 to 10 years old. We problematize whether the Textbooks (LD) used in the MST school meet the rural education proposition. The methodology employed was a literature and documentary review, analysis of questionnaires administered to teachers at a MST rural school in the municipality of Cascavel, Paraná, and analysis of some didactic units of the Mathematics Textbook for years 2 and 3 of Elementary School, “Coleção Novo Girassol: Saberes e fazeres do campo” (2016-2018). The theoretical framework used consisted of Cultural-historical Psychology and Historical-critical Pedagogy with authors such as Vygotsky and Saviani. The results indicate that the school educators who participated in the research have specific training for the rural context, and that this enables the planning and implementing of teaching methodologies which overcome the use of the textbook as the only pedagogical resource, since the latter does not meet, or partially does, the conception adopted in the school's pedagogical proposition.

Keywords: MST Education. Political-pedagogical Project. Textbook.

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Author Biographies

Aline Fernanda Cordeiro, Unespar

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Sociedade e
Desenvolvimento (PPGSeD) pela UNESPAR/Campus de Campo Mourão. Pósgraduada em Desenvolvimento e Aprendizagem nos Anos Iniciais da Educação
Básica pela Universidade Estadual do Paraná- UNESPAR/Campo Mourão.
Bacharel em Psicologia pela Faculdade União de Campo Mourão-UNICAMPO,
Licenciada em Pedagogia pela UNESPAR/Campo Mourão. Especialista
em atendimentos para pacientes com traumas, com a terapia EMDR.
Atuou como psicóloga do Programa Patronato de Campo Mourão/PR e psicóloga
voluntária do Centro de Educação em Direitos Humanos- CEDH da
UNESPAR/Campo Mourão.

Dalva Helena de Medeiros, UNESPAR

Pedagoga, possui mestrado em Ecologia de Ambientes Aquáticos Continentais
pelo Nupélia, Universidade Estadual de Maringá. Doutorado em Educação pelo
Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM, Linha de Pesquisa: Ensino,
Aprendizagem e Formação de Professores.
Professora Adjunta da Unespar - Campus de Campo Mourão - PR no Curso de
Pedagogia até 30/06/2020.
Tem experiência na área de Educação Ambiental e Formação de Professores e
Pedagogos, atuando principalmente nos seguintes temas: ensinoaprendizagem, gestão educacional, currículo, políticas educacionais, ensino de
Ciências e de Matemática.
Integrante dos Grupos de Pesquisas: Estudos Regionais: geo-histórico,
sociocultural, econômico, educacional e ambiental (GERA) e Grupo de Estudos
e Pesquisas sobre atividade de ensino (GEPAE-UEM). Integrante da Associação
Mourãoense de Escritores, AME e da Academia Mourãoense de Letras – AML
ocupante da cadeira 36. Possui publicações de poesias.

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil