The closing of field schools in Brazil: from social totality to the materialization of neoliberal guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i4.31790

Abstract

The school / field education must be destined to the formative process based on the construction of an education for all subjects and not only in favor of a class. Based on this conception, this text presents the results of a master's research and aims to reveal and critically understand the policy of closing rural schools in Brazil, through a historical process between achievements and setbacks of public policies for / in Field Education . The methodological ordering of the research was organized through the qualitative approach, with guidance in the method of Dialectical Historical Materialism, in which laws, resolutions, decrees, data published on websites and official institutions on rural education and the closing of rural schools in the country Brazil were analyzed and systematized. We conclude that the closure of schools in the countryside is based on a project of society by and for the ruling class, in which the State is complicit through its political arrangements. On the contrary, we defend a rural school based on a harmonious and fair relationship with Earth as a place of knowledge, production and human sociability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Costa dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2019); Graduada em Geografia pela UESB (2016). Participa como Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo (GEPEC) - CNPq - UESB e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais e Educação do Campo e da cidade (GEPEMDECC) - CNPq - UESB. Desenvolve estudos e pesquisas em temáticas sobre o Neoliberalismo, Fechamento de escolas do campo, Políticas Públicas Educacionais, Educação do Campo e Movimentos Sociais.

Fátima Moraes Garcia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/UESB. Doutora em Educação, Cultura e Tecnologia pelo PPGE/UFPR e Pós-doutorado pelo PPGE/FACED/UFBA. Mestre em Ciência do Movimento Humano pelo PPGCMH/UFSM. Licenciada em Educação Física pela UFSM. Professora e Orientadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino da UESB. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo – GEPEC/CNPq/UESB. Desenvolve estudos e pesquisas em temáticas que tratam de Educação, Educação Física, Trabalho, Políticas Educacionais, Educação do Campo, Escola e Movimentos Sociais.

Published

29-10-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil