Case study on illiteracy in a community in the field

Authors

  • Mikael Jurandir da Silva UNEB

Abstract

The proposed discussion is the result of research carried out in a community in the rural perimeter of the municipality of Rodelas / Bahia, whose main objective is to investigate the causes of the illiteracy situation of farmers, reflecting the main consequences of this phenomenon in the lives of actors and actresses who reside in the countryside. The growing map of hunger, underemployment, the precarious conditions of school institutions, the limited access to basic education schools due to the lack of transportation, are aggravating factors that confirm this harsh reality. The methodological path used in this investigation presents a qualitative and quantitative approach in field research, with the case study using the methodology adopted. It is a research that describes the phenomena of illiteracy from the perspective of people who live with this problem and feel the consequences of this fact in their lives. As a data collection instrument, semi-structured interviews and closed questionnaires were used.

Keywords: Field. Illiteracy. Youth and Adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mikael Jurandir da Silva, UNEB

Pedagogo pela Universidade do Estado da Bahia-UNEB, especialista em
Administração Escolar, Supervisão e Orientação e também pós-graduado em
Gestão Escolar. Membro do grupo de Pesquisa em MEMÓRIA, IDENTIDADE,
TERRITORIALIDADE, EDUCAÇÃO DO CAMPO E ESPAÇOS DE
SOCIABILIDADES -MITECS, inserido no Centro de Pesquisas em Movimentos
Sociais, Educação e Etnicidades (OPARÁ), UNEB, Campus VIII. Autor do livro
COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA E OS PROCESSOS IDENTITÁRIOS NA
EDUCAÇÃO DO CAMPO. Atua como Coordenador Pedagógico na Escola
Municipal Estevão Rodrigues Barboza (Ensino Fundamental) e também na
Escolinha Municipal Semente do Amanhã (Educação Infantil), ambas escolas
são no território geográfico rural do município de Rodelas-BA. Desenvolve
pesquisas com as seguintes linhas: Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica,
Formação de Professores, Classes Multisseriadas,Territorialidade, Diversidade,
Políticas Públicas, BNCC, Processos Identitários, Movimentos Sociais Populares
e Educação do/no Campo.

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil