Licensing in field education and interdisciplinarity: reality as an end and praxis as a means

Authors

  • Paulo Roberto de Sousa Silva Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
  • Raimundo Edson Pinto Botelho Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.31937

Abstract

Based on documentary and bibliographic research, the text analyzes an interdisciplinary category in Rural Education, with a view to contributing through restructuring interviews of the Pedagogical Projects of the Rural Education Degree Course, at the Federal University of Maranhão, in Bacabal. In addition to a brief historical trace and a review of the literature, part of the criticism of disciplinarity and criticism of interdisciplinarity, the text follows a review of the Degree in Rural Education in its theoretical and political origins, placing the place of interdisciplinarity in the course curriculum, positioning itself in favor of the need for an interdisciplinary approach in the teaching of knowledge, using interdisciplinary skills and to obtain an understanding of the reality of the field as ears, placing knowledge and practical pedagogical approaches in practice. And it indicates as possible paths for Interdisciplinarity in Rural Education: research and work as educational principles and curricular organization through alternation, which are integrated from an activity plan that organizes interdisciplinary collective work, guided by representative integrators of individuals from public interest in the peasant reality, taken as an object of study and pedagogical intervention, through teaching, research and extension.

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Author Biographies

Paulo Roberto de Sousa Silva, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Possui Mestrado em Educação Brasileira, pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Especialização em Trabalho, Educação e Movimentos Sociais, pela Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, da Fundação Osvaldo Cruz (Fiocruz); Especialização em Educação do Campo e Desenvolvimento, pela Universidade de Brasília (UnB); e Licenciatura Plena em Pedagogia, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atua como Professor Assistente, no Curso de Licenciatura em Educação do Campo, da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Tem experiência e interesse, principalmente, em Educação Popular e Movimentos Sociais; Educação e Escola do Campo; Trabalho e Educação; e Juventude.

Raimundo Edson Pinto Botelho, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Maranhão (2001). Mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Doutorado em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Maranhão em 2017. Atua como docente da Universidade Federal do Maranhão, na Coordenação do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Campus III, Bacabal/MA. Suas produções estão voltadas para Geografia, nas áreas de Agrária e Econômica, dando ênfase aos aspectos ligados à dinâmica territorial, das lutas sociais, Políticas Públicas, relações de trabalho e Educação do Campo

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil