Higher education in the field: Reflections and criticisms of teacher training in the Bachelor's Degree in Rural Education Sciences of Nature and Mathematics at UFMA

Authors

  • Diana Costa Diniz UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
  • Evandro Ghedin Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.32050

Abstract

In this article we will present the experience of teacher training in the Course of Education in the Field of Natural Sciences and Mathematics at the Federal University of Maranhão - UFMA. Its construction is the result of doctoral studies in the Graduate Program in Education in Science and Mathematics of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (Reamec). It results from bibliographical and documentary research in the analysis of data based on historical and dialectical materialism. The aim of this work was to discuss the formation of teachers in the context of the expansion of Higher Education in the Countryside in opposition to the concept of Rural Education, rooted in the old pedagogical ruralism considering the political and social changes from the 1990s in the Brazilian State.

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Author Biographies

Diana Costa Diniz, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2003),
Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2009).
Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e
Matemática da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática -
REAMEC. Atualmente é professora adjunta do Curso de Licenciatura em
Educação do Campo Ciências Agrárias/ Ciências da Natureza e Matemática, na
Universidade Federal do Maranhão, na cidade de Bacabal no Maranhão. Exerce
a docência em disciplinas da área de Fundamentos da Educação, Política,
Gestão e Organização do Trabalho Pedagógico nas Escolas do Campo. Realiza
estudos e pesquisas sobre Formação de professores.

Evandro Ghedin, Universidade Federal do Amazonas

Professor Titular-Livre da Faculdade de Educação da Universidade Federal do
Amazonas (UFAM). Possui Pós-doutorado em Didática pela Faculdade de
Educação da USP (2010). É Doutor em Filosofia da Educação pela USP (2004).
Mestre em Educação pela UFAM (2000). Especialista em Antropologia da
Amazônia pela UFAM. Especialista em Filosofia e Existência pela Universidade
Católica de Brasília (UCB). Graduado em Filosofia pela UCB (1995). Professor
Permanente no PPGECEM - Rede Amazônica de Educação em Ciências e
Matemática (REAMEC). Professor Permanente no PPGE-UFAM. Professor
Permanente no PGEDA - Doutorado em Educação na Amazônia -
EDUCANORTE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em
Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Didática e
Formação de Professores;Metodologia da Pesquisa em Educação;
Epistemologia; Educação em ciências; Filosofia da Educação. Atuou na
Educação Básica da Rede Pública e Privada por 5 anos. É professor
Universitário desde 1997. É autor de diversos livros e artigos científicos na área
da Educação

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil