History Teaching, Teacher Training and PIBID: the use of comic books and cartoons as a didactic-pedagogical possibility in history classes

Authors

  • Antonio Alves Bezerra Universidade Federal de Alagoas
  • José Augusto Ferreira da Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Roberta dos Santos Sodó Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i5.32635

Abstract

The article discusses the initial and continuing training of History teachers in the light of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID, using reflections and dialogues with the theoretical contribution on the training of the teacher-historian. Thus, we focused on one of the actions of the subproject / History / UFAL (2015/2018), with emphasis on the use of comics and cartoons in history classes as a teaching methodology in Basic Education. We will dialogue with the legislation and bibliography on PIBID, theoretical references about teacher training and excerpts from Activity reports developed by Undergraduate Teaching students and area supervising teachers, thus reaching the conclusion of the possibilities that the Program reveals on the initial and continuing education of History teachers not only in the state of Alagoas, but in the country.

Keywords: PIBID/History. Teaching. Differentiated languages. History Teaching

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Alves Bezerra, Universidade Federal de Alagoas

Professor do curso de Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em
História da Universidade Federal de Alagoas, Campus A.C. Simões. Mestre e
doutor em História Social pela PUC/SP e coordenador do subprojeto
PIBID/História da UFAL, líder do Grupo de Estudos Ensino, História e Docência
(GEEHD).

José Augusto Ferreira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Mestrando em História pelo PPGH/UFAL e Licenciado em História pela
UFAL/ICHCA, ex-bolsista do PIBID/UFAL/História (2017/2018) – Edital Capes
n o 061/203.Membro do Grupo de Estudos Ensino, História e Docência
(GEEHD).

Roberta dos Santos Sodó, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em História – Licenciatura (UFAL/ICHCA), ex-bolsista PIBID
(2017/2018 - Edital Capes nº 061/2013) e do Programa de Residência
Pedagógica/PRP (2018/2020 - Edital Capes nº 6/2018 ). Membro do Grupo de
Estudos e Pesquisas em História, Gênero e Sexualidade (GEPHGS) e do
Laboratório de Pesquisas e Práticas de Ensino de História (LAPPEHis).

Published

18-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial de professores em foco: os programas PIBID e Residência