Difference in Teaching Experience Reports among Supervised Internship Students and Pedagogical Residency Program

Authors

  • Francisca Cassia Sousa dos Anjos Instituto Federal de Goiás (IFG)
  • Oséias Soares Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
  • Diego Arantes Teixeira Pires Instituto Federal de Goiás (IFG)

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i5.32636

Abstract

The teaching experience is an essential step for the teacher training and can be directly related to the quality of classes. In this sense, graduation students may have experience in basic education during the course through supervised internships or through the pedagogical residency program, steps that aim the contact with teaching. In this work, we analyzed the reports of teaching experience of trainee students with resident students, both from a degree course in Chemistry in the Goiás state. It was noted that the reports of the two groups highlighted positive aspects and similar difficulties, and it was also realized that the experience with the pedagogical residency program can be a good opportunity to improve the activities of the supervised internships.

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Author Biographies

Francisca Cassia Sousa dos Anjos, Instituto Federal de Goiás (IFG)

Graduanda em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Goiás (IFG), Campus Luziânia. 

Oséias Soares Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

Mestre em Educação (2018) pela Faculdade de Educação - Unicamp. Graduado em Pedagogia (2010) pela Faculdade do Noroeste de Minas e em História (2007) pela Faculdade DOCTUM. Especialização em História Social e Contemporânea (2018), Educação Profissional Integrada a Educação de Jovens e Adultos PROEJA (2013) e Especialização em Gestão Educacional (2008). Atualmente é Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação da FE - Unicamp (2019). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Diferenciação Sociocultural (GEPEDISC/FE/UNICAMP). É Professor da Educação Básica, Técnica e Tecnológica em regime de Dedicação Exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES - ES. Realiza pesquisas, principalmente, nos seguintes temas: educação do e no campo, trabalho e educação; educação de jovens e adultos e formação docente.

Diego Arantes Teixeira Pires, Instituto Federal de Goiás (IFG)

Possui graduação em Química (Bacharelado) pela Universidade de Brasília (2010), graduação em Química (Licenciatura) pela Universidade de Brasília (2010), mestrado em Química pela Universidade de Brasília (2012) e doutorado em Química pela Universidade de Brasília (2016). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Ressonância Magnética Nuclear, Experimentação no Ensino de Química e Atividades Lúdicas no Ensino de Química.

Published

18-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial de professores em foco: os programas PIBID e Residência