The social function of the chemistry teacher in relation to the pandemic in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.34711Keywords:
Chemistry teacher, Pandemic, SocietyAbstract
The Chemistry teacher has profuse responsibilities, or at school or outside it, that professional contributes to the formation of numerous citizens each year. In 2020, with the COVID-19 pandemic, teachers had to rebuild The Chemistry teacher has profuse responsibilities, or at school or outside it, that professional contributes to the formation of numerous citizens each year. In 2020, with the COVID-19 pandemic, teachers had to rebuild and meet a new requirement: working with distance learning. Along with this, the role of the teacher has changed, bringing other more urgent responsibilities, such as education to raise awareness of the prevention of this virus. Having said that, the present work is a conceptual analysis, which aims to understand the different social functions that the Chemistry professor assumed in the pandemic within the Brazilian context, through the use of an online qualitative questionnaire aiming to know different opinions on the theme. This questionnaire includes three discursive questions, the question "In general, what is the role of the Chemistry teacher in a pandemic?" is the one used for the categorization of responses and subsequent reflection on the themes brought up by them. To summarize, it was observed that most of the people managed to elaborate an answer that dealt with at least one topic belonging to the Chemistry professor's function, demonstrating that the presence of this professional is common in the daily lives of many people, and given the arguments exposed by the participants, they must educate in an equal and fair way, relating the content of Chemistry to the problem experienced, intending to prepare them critically to deal with this new conjuncture
Downloads
References
ALIANE, C. S. DE M.; COSTA, L. A. S. Concepção de professores de química sobre a importância do ensino de química para a formação do cidadão Introdução : Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 1–8, 2013. Disponível em: <http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0355-1.pdf>. Acesso em: 5 nov. 2020.
ANJOS, M. S. DOS; CARBO, L. Enfoque CTS e a atuação de professores de ciências. ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, n. 3, p. 35–57, 2019. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9329>. Acesso em: 5 nov. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2010.
BOUZON, J. D. et al. O Ensino de Química no Ensino CTS Brasileiro: Uma Revisão Bibliográfica de Publicações em Periódicos. Química Nova na Escola, v. XX, p. 1–12, 2018. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/artigos/11-CP-69-17.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2020.
CAMARGO, N. S. J. DE; BLASZKO, C. E.; UJIIE, N. T. Ensino de ciências e o papel do professor: concepções de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Educere-XIII Congresso Nacional de Educação, p. 52–67, 2015. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/19629_9505.pdf>. Acesso em: 9 nov. 2020.
CRISTINA, A. et al. O ensino de química para formar o cidadão numa abordagem contextualizada. XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química (XVIII ENEQ), p. 1–8, 2016. Disponível em: <https://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R0658-1.pdf>. Acesso em: 1 nov. 2020.
FREITAS, M. G. DE; BARBOSA, M. DO S. M. F. O professor de Língua Portuguesa no contexto atual: desafios e avanços. Revista Letras Raras, v. 2, n. 1, p. 29–41, 2013. Disponível em: <http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/130>. Acesso em: 4 nov. 2020.
FREITAS, L. A. DE A.; FREITAS, A. L. C. DE. A prática docente a serviço da transformação social. I Seminário Internacional de Representações Sociais, subjetividade e educação, v. 1, n. 1, p. 1–13, 2011. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6095_3857.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2020.
GATTI, B. A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, n. 50, p. 51–67, 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/MXXDfbw5fnMPBQFR6v8CD5x/?format=pdf&lang=p>. Acesso em: 2 nov. 2020
KAUARK, FABIANA DA S.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da pesquisa um guia prático. Itabuna - BA: Via litterarum, 2010.
LIMA, J. O. G. DE. Perspectivas de novas metodologias no Ensino de Química. Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 136, p. 95–101, 2012. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/15092>. Acesso em: 14 out. 2020.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Coronavírus Brasil. Disponível em: <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 14 jan. 2022.
PORTO, P. A.; SANTOS, W. L. P. DOS. A pesquisa em ensino de química como área estratégica para o desenvolvimento da química. Quim. Nova, v. 36, n. 10, p. 1570–1576, 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/qn/a/GTMDyf7cZn3k4VccPxV8w7R/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 6 dez. 2020.
SANTOS, W. L. P. DOS. Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 9, n. 17, p. 49–62, 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647>. Acesso em: 3 dez. 2020.
SILVA, D. R. DA. Estratégias de ensino e a promoção do desenvolvimento cognitivo e afetivo. p. 0–58, 2016. Disponível em: < https://bdm.unb.br/bitstream/10483/19128/1/2016_DriellyRodovalhoDaSilva_tcc.pdf>. Acesso em 17 dez 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.