Theory of Relativity and time travel
an approach through the technique of Controlled Controversy
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.35614Abstract
The present work reports a didactic intervention carried out through the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), applied to students of the third year of high school at the São João Batista State School of Elementary and Middle School (EEEFM), located in Cariacica - ES The general objective of the didactic sequence constructed and applied was to introduce a theme of Modern and Contemporary Physics (FMC) in high school related to the study of the Theory of Relativity. The methodology used was the Controlled Controversy technique, associated with the theme Travel in Time, as a starting point to introduce the concepts of Relativity to the students. At the end of the activities, we found that the theme aroused an interest in Physics that until then was non-existent and the methodology adopted allowed the students to mature in relation to teamwork.
Downloads
References
ALVES, Richard; RÔÇAS Giselle. A Perspectiva Educacional CTS no Ensino de Ciências. Controvérsias. Rio de Janeiro 2017. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/206098/2/Revista%20ConTrove%CC%81rSias.pdf. Acesso em: 25 de junho de 2020.
CHAVES, André. L. Z; CHRISPINO, Álvaro. Uma Experiência de CTS em Sala de Aula: A Internacionalização da Amazônia. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas V.9 – nº 17 - jul. 2012/dez. 2012, p.122-140.
CHRISPINO, Álvaro. Controvérsias em educação: exercícios de simulação aplicados a temas educacionais de acordo com o modelo CTS: In: CHRISPINO, Álvaro (Org.). Controvérsias em Educação: exercícios de simulação com múltiplas visões sobre questões educacionais. Rio de Janeiro: Papel Virtual, 2005.
CHRISPINO, Álvaro. Ciência, Tecnologia e Sociedade. Módulo do Curso de Especialização em Educação Tecnológica, UAB/CEFET-RJ, aula 11. Mimeo, 2008.
DUARTE, I. D.; PAIVA, C. L; SILVA, M. A. J; ZANI, L. B. A técnica da controvérsia controlada sob a perspectiva do enfoque CTS: uma contribuição para o ensino de biologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 2, p. 62 – 75, maio – agosto. 2013.
GIL PÉREZ, D.; SENET, F.; SOLBES, J. La introduccion a la física moderna: un ejemplo paradigmatico de cambio conceptual. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, n. extra, p.189-195, 1987.
PINHEIRO, N. A. M. Educação Crítico-Reflexiva para um Ensino Médio Científico-Tecnológico: a contribuição do enfoque CTS para o ensino-aprendizagem do conhecimento matemático. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
HAFELE, J.C.; KEATING, R.E. Around-the world atomic clocks: predicted relativistic time gains, Science, 177, 166-8, 1972.
MONTEIRO, M.; NARDI, R.; BASTOS FILHO, J. B. Física Moderna e Contemporânea no ensino médio e a formação de professores: desencontros com a ação comunicativa e a ação dialógica emancipatória. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciências, v. 8, n. 1, p. 1-13, jul. 2013.
OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa “física moderna e contemporânea” no ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.5, n.2, paginação eletrônica, 2000.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia –Sociedade) no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciência, vol. 2, n. 2, dezembro, 2002.
SHAPIRO, I. I. Fourth Test of General Relativity. Physical Review Letters, 13 (26), p. 789–791, 1964.
VALADARES, E. C.; MOREIRA, A. M. Ensinando Física Moderna no segundo grau: efeito fotoelétrico, laser e emissão de corpo negro. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v.15, n.2, p.121-135, ago. 1998.
ZANETIC, J. Física e cultura. Ciência e Cultura, v.57, n.3, p.21-24, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.