Pedagogical Interventions on everyday life mediated by technology
a case study on teaching Art and Mathematics during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.35807Keywords:
daily life; technology; teacher education; educationAbstract
This study aims to analyze two interventions built in a perspective of mediation for the teaching of Art and Mathematics, using technological instruments for their development and the theme of everyday life. This is a qualitative research whose development took place through a descriptive case study. As for the processes chosen for the methodological path, we included: interviews with the teachers who carried out the pedagogical intervention and records of the activities carried out by the students. At the end of the analyzes, we concluded that in view of the Covid 19 scenario, the role of the teacher changes in face-to-face, online or hybrid proposals, being essential to remodel their approaches in each scenario for a better adaptation and learning of the student, in addition to considering the relevance of collaborative practices and an approach to students' daily lives.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 1ª ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BAUER, Martin William. Classical Content Analysis: A Review. In: BAUER, Martin William; GASKELL, George; Qualitative Researching with Text, Image and Sound: A Practical Handbook. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: SAGE, 2000, p.131-150.
BELMONTE, Vanessa. GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro. Ambientes virtuais de aprendizagem. Um panorama da produção nacional. Disponível em <http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/2942010181132.pdf>. Acesso em 11 de abr. de 2021.
BORBA, Marcelo Carvalho. CHIARI, Aparecida Santana de Souza, & Almeida, Helber Rangel Formiga Leite de. (2018). Interactions in virtual learning environments: New roles for digital technology. Educational Studies in Mathematics, 98, 269–286. Disponível em: <https://link.springer.com/article/10.1007/s10649-018-9812-9>, Acesse em: 02 de maio. 2021
BOURCIER, Paul. História da Dança no Ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BRASIL, MEC. Parâmetros Básicos de Infraestrutura para instituições de Educação Infantil/ Encarte 1. Brasília. MEC/SEB, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/miolo_infraestr.pdf >. Acesso em: 11 abr. 2021.
BRITO. Glaucia da Silva; PURIFICAÇÃO, Ivonélia da. Educação e Novas Tecnologias: um repensar. São Paulo: Pearson, 2012.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas sobre o saber docente. 3 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
ITAÚ CULTURAL. READY-MADE. ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo:, 2021. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo5370/ready-made>. Acesso em: 23 de abr. 2021.
MORAN, José Manuel. Desafios que a educação a distância traz para a presencial. UNOPAR CIENTÍFICA CIÊNCIAS HUMANAS E DA EDUCAÇÃO, Londrina, v. 5, n. 1, p. 27-33, jun. 2004. Disponível em: <https://revista.pgsskroton.com/index.php/ensino/article/view/1115> . Acesso em: 25 abr. 2021.
MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal aprendizagem significativa? Qurriculum, La Laguna, Espanha, p. 1-27, 2012. Disponível em: <http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2021.
MOREIRA, Tamya de Oliveira Ramos. A música na Pedagogia Freinet: diálogos com a Educação Musical no século XX. 2014. 196f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Música - Escola de Comunicações e Artes / Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-20012015-153959/pt-br.php>. Acesso em: 10 abr. 2021.
POCHO, Claúdio Lopes.; AGUIAR, Márcia de Medeiros; SAMPAIO, Marisa Narcizo.Tecnologia Educacional: Descubra suas possibilidades na sala de aula. Petrópolis,RJ: Vozes, 2003.
RODRIGUES JÚNIOR, Emílio. Os Desafios da Educação Frente às Novas Tecnologias. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. 2014, Sorocaba. Anais eletrônicos. Disponível em: <https://unisos.uniso.br/publicacoes/anais_eletronicos/2014/6_es_avaliacao/03.pdf>. Acesso em: 14 de abr.de 2021.
SILVA, Eliana Rodrigues. Dança e pós-modernidade. Salvador: EDUFBA, 2005.
TONET, Ivo. Interdisciplinaridade, formação humana e emancipação humana. In: Serviço Social e Sociedade, São Paulo, nº 116, p. 725-742, out/dez 2013. https://doi.org/10.1590/S0101-66282013000400008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camila Honorio Alves, Elisangela Pereira Barbosa, Leydiane Rodrigues dos Santos Gonçalves, Jefferson Duarte Pacheco, Jussanã Gomes dos Santos, Otávio Benincá Toscano, Andrea Brandão Locatelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.